Nieuws

'40 procent inwoners grensstreek mijdt Duitsland bij invoering tol'

Een tolheffing op Duitse snelwegen heeft grote gevolgen. Zo zal 40 procent van de inwoners in de grensstreek 'zo min mogelijk naar Duitsland' rijden. Ook krijgt de detailhandel en de toerismebranche klappen. Dat blijkt uit een enquête van onderzoeksinstituut ITEM van de Universiteit Maastricht. © Omroep Gelderland
WINTERSWIJK RATUM - Een tolheffing op Duitse snelwegen heeft grote gevolgen. Zo zal 40 procent van de inwoners in de grensstreek 'zo min mogelijk naar Duitsland' rijden. Ook krijgt de detailhandel en de toerismebranche klappen. Dat blijkt uit een enquête van onderzoeksinstituut ITEM van de Universiteit Maastricht.
De enquête werd uitgezet bij Nederlandse en Belgische automobilisten. Ook werden interviews gehouden met Duitse experts op het gebied van toerisme, marketing en detailhandel.
Uit de enquête komt naar voren dat er nog meer nadelen kleven aan een mogelijke tolheffing op Duitse snelwegen. Zo zou 46 procent van de respondenten gebruik gaan maken van binnenwegen, in plaats van de snelweg. Dit leidt tot meer sluipverkeer en vervuiling binnen de bebouwde kom. Ook zou door zo'n tolheffing het gevoel van een grens met Duitsland versterkt worden.

Wel of geen tolheffing?

Het is overigens nog altijd niet zeker dat er een tolheffing komt. De Duitse regering ging begin dit jaar akkoord met de vernieuwde tolwet. Deze wet houdt in dat niet-Duitsers moeten betalen voor het gebruik van Duitse autosnelwegen.
In het wetsvoorstel van de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt zou een 10-dagenvignet maximaal 35 euro gaan kosten. Een vignet voor twee maanden zal maximaal 50 euro gaan kosten.

Nog geen definitief akkoord

Een definitief akkoord is er nog niet. Dit komt door de verkiezingen afgelopen september in Duitsland. De nieuwe Duitse regering - met daarin wederom bondskanselier Angela Merkel - moet zich nog uitspreken over dit plan.

Zie ook:

Reageren op dit bericht? Mail naar omroep@gld.nl