Normaal gesproken moeten speed pedelecs in de bebouwde kom op de rijbaan, maar dat is volgens de provincie niet overal veilig. Op een aantal plaatsen zijn de snelheidsverschillen tussen auto's en speed pedelecs te groot. 

Gelders gedeputeerde Conny Bieze onthulde maandag bij de aftrap van de Nationale Fiets Telweek in Wageningen een nieuw verkeersbord: speed pedelec welkom op fietspad.

Effect opkomst snelle e-bike onderzocht  

'De speed pedelec is een relatief nieuwe verschijning, waardoor er nog weinig bekend is over het gebruik en de effecten ervan op de verkeersveiligheid', zegt de provincie. 'Wel is duidelijk dat door de opkomst van snelle e-bikes de snelheidsverschillen op fietspaden toenemen. Dit stelt nieuwe eisen aan de infrastructuur. Met hulp van de Fiets Telweek wil de provincie het gebruik van de speed pedelec monitoren.'

Tijdens de Fiets Telweek wordt het fietsgedrag in Nederland in kaart gebracht. Aan de vorige edities deden ruim 42.000 fietsers mee die samen meer dan twee miljoen kilometers telden. De data wordt gebruikt om het fietsnetwerk te verbeteren.

Op deze plekken mogen speed pedelecs op het fietspad rijden. Foto: Omroep Gelderland

Ook vanuit Den Haag wordt gekeken naar hoe om te gaan met de snelle e-bikes. Het ministerie van Infrastructuur wil kijken of er in Europa draagvlak is voor verplichte richtingaanwijzers op de speed pedelecs, naast het inmiddels al verplichte remlicht. 

Minister Schultz doet dat naar aanleiding van een onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Daaruit blijkt onder meer dat niet alle automobilisten even begripvol reageren op de speed pedelec. De minister wil daarom weggebruikers beter gaan voorlichten over de snelle e-bikes.

Zie ook: 

omroep@gld.nlReageren op dit bericht? Mail naar