Nieuws

Wijchen deelt webshops uit aan ondernemers: 'Dan ben je er nog niet'

Wijchen deelt webshops uit aan ondernemers die lijden onder coronacrisis.
Wijchen deelt webshops uit aan ondernemers die lijden onder coronacrisis. © ANP (archief
WIJCHEN - Omdat lokale ondernemers het zwaar te verduren hebben tijdens de coronacrisis, mogen zij op kosten van Wijchen een webshop laten bouwen. Een mooi initiatief, vindt het centrummanagement. Maar er is meer nodig om winkeliers uit de brand te helpen.
Thuisshoppen is sinds het begin van de pandemie een beetje de norm geworden. De internetomzet van de detailhandel was in het vierde kwartaal van 2020 maar liefst 55,6 procent hoger dan het jaar ervoor, zo meldt het CBS.
Een ongekende groei. Maar zelfs in het digitale tijdperk zijn er nog altijd winkeliers die geen webshop hebben. Daar heeft Wijchen nu een oplossing voor: ze gaat begin maart vouchers uitdelen voor hulp bij digitalisering.

Techneuten in de regio

Daarmee kunnen lokale midden- en kleinbedrijven bijvoorbeeld een online winkel starten, op kosten van de gemeente. Zo'n voucher dekt dan 50 procent van het bedrag dat de ondernemer kwijt zou zijn aan de digitalisering, oplopend tot 2500 euro.
Voorwaarde is wel dat ze daarbij hulp inschakelen van techneuten in de regio Arnhem-Nijmegen, zodat ook die geholpen worden. “Dit is een heel goed initiatief", vindt Yvette Akkermans, centrummanager van Wijchen. "Maar het is nog niet dé oplossing."

Risicovolle investering

“Als je eenmaal een webshop hebt, ben je er nog niet. Die moet ook nog gevuld worden en gevuld blijven. Het geheel moet kloppen", legt Akkermans uit. Daarom geeft ze vanaf volgende maand een training aan lokale ondernemers over de inzet van online kanalen. Doel is om de hen digitaal fit te maken. “Want het geld van zo’n voucher moet op de juiste plek terechtkomen. Daar bieden wij graag ondersteuning bij.”
Hoewel de voucher een uitkomst biedt, blijft 50 procent van de kosten voor de ondernemer zelf. En mensen die de hulp het meest nodig hebben, kunnen dat bedrag volgens Akkermans niet zomaar bijleggen. “Onze ondernemers zijn stevig aan het bezuinigen op de kleinste dingen. Investeren in een webshop is interessant, maar het biedt natuurlijk geen zekerheid.”
Veel winkeliers zullen dat online avontuur tijdens een crisis niet aandurven, vreest de centrummanager. “Daarom zie ik de voucher meer als een aanvulling op ons advies. We moeten er eerst voor zorgen dat iedereen online vindbaar zijn, dan kunnen we verder kijken.”