nieuws

Betwiste rekenmethode A15 ook gebruikt bij Railterminal

Impressie van de Railterminal.
Impressie van de Railterminal. © Provincie Gelderland
VALBURG - De betwiste rekenmethode die bij de doortrekking van de A15 wordt toegepast, is ook gebruikt bij de Railterminal bij Valburg.
De Raad van State oordeelde onlangs dat het Rijk beter moeten onderbouwen of de berekening van de stikstofneerslag wel klopt rond het doortrekken van de A15.
Er wordt een rekenmethode gebruikt waarbij de stikstofuitstoot van automobilisten wordt berekend op vijf kilometer rond de weg. En dat terwijl er in de landbouw en bij natuurgebieden veel verder gemeten wordt.

Provincie wacht af

Het Rijk heeft een halfjaar om de boel nader toe te lichten. De provincie wacht dat af. "De definitieve uitspraak kan aanleiding geven tot wijzigingen in de manier waarop stikstofdepositie moet worden onderbouwd."
Als er voor de A15 dingen moeten veranderen in de berekeningen, dan zal dat ook voor de Railterminal gaan gelden. Ook bij andere verkeersprojecten wordt met argusogen gekeken naar de toelichting van het Rijk en de definitieve uitspraak van de Raad van State.
De opening van de Railterminal is al een aantal keer vertraagd door stikstof. Berekeningen moesten meermaals opnieuw worden gedaan.