Nieuws

Zwarte Cross-organisator doet meisjes op Instagram na

De badfoto is Instagramproof gemaakt.
De badfoto is Instagramproof gemaakt. © Johan Kampman
HENGELO - Hij verloor (of won) een weddenschap: Johan Kampman, cabaretier en organisator van de Zwarte Cross. De aanleiding is een detail. Feit is dat Kampman drie maanden lang jonge meisjes die op Instagram influencers nadoen, nadoet. Snapt u het niet? De foto's spreken voor zich.
"Ik kwam elke dinsdag bij Giel Beelen op de radio en tijdens één van mijn columns viel me iets op", vertelt Johan Kampman. "Er zijn heel veel meisjes die op Instagram echte influencers nadoen. Toen plaatste ik een foto met de oproep dat ik bij duizend likes dat voor drie maanden ook zou doen. Die had ik binnen een dag."
Een man van in de dertig die jonge meisjes nadoet, waar haalt hij de inspiratie vandaan? "Het is gewoon afkijken", legt de cabaretier uit. "Ik heb een paar accounts waar ik op kijk en die boots ik dan na. Vanavond ga ik met mijn gezicht in plaats van tussen de snoepjes, tussen de walnoten liggen. Want onze walnotenboom heeft veel walnoten."

Maar, waarom dan?

Waarom doet hij dit? Het is een vraag die al snel opkomt. "Ik wilde gewoon weten waarom meisjes dat doen", legt hij uit. "Kijk, influencers verdienen geld, maar waarom zou je als meisje met driehonderd volgers dat ook doen?"
Hij is er nog niet achter, maar heeft al wel de gevolgen ondervonden. "Ik merk nu al dat je veel op je telefoon kijkt en benieuwd bent hoeveel likes je krijgt." Hij vraagt zich af of de gevolgen daarvan voor de jongere generatie niet negatief zijn: "Kunnen die meisjes zich nog in de spiegel aankijken?"
BMW Nederland mag me wel bellen
Johan Kampman
Het aantal likes op de recente foto's daalt ten opzichte van zijn start. Drie maanden lijkt dan ook een ambitieuze periode. "Ik baal er nu zelf ook van", zegt Kampman met een knipoog. "Maar ik wil het wel echt volhouden en uitbreiden." Want dalende likes kunnen voor een echte influencer natuurlijk problemen opleveren wat betreft sponsoring.
Kampman weet precies wat hij wil, als zijn actie een succes wordt op Instagram. "Ik kan wel een nieuwe auto gebruiken, BMW Nederland mag me wel bellen."