Nieuws

Druten is drukte op N322 beu en wil maatregelen

De N322 bij Druten.
Fatale ongelukken, lange files en studenten die te laat op school komen: de N322 tussen Druten en knooppunt Ewijk wordt steeds drukker. Daarom klinkt in de gemeenteraad de roep om snelle maatregelen. De provincie Gelderland geeft aan op zoek te zijn naar een oplossing. © Google Streetview
PUIFLIJK - Fatale ongelukken, lange files en studenten die te laat op school komen: de N322 tussen Druten en knooppunt Ewijk wordt steeds drukker. Daarom klinkt in de gemeenteraad de roep om snelle maatregelen. De provincie Gelderland geeft aan op zoek te zijn naar een oplossing.
Het liefst zien de lokale partijen dat de weg van Druten naar Nijmegen als een tweebaansweg, zodat de doorstroom beter op gang komt. Daarnaast is de verkeersveiligheid vooral tussen Deest en Druten een groot aandachtspunt: daar is een afslag, maar geen uitvoegstrook.
‘Wil ik daar rechts afslaan, dan moet ik dus remmen terwijl het verkeer achter mij met honderd nadert’, vertelt Mustafa Enkür, fractievoorzitter van Dorpslijst Puiflijk/Druten-Zuid.

Dodelijke ongelukken

‘Elk jaar wordt het drukker’, gaat Enkür verder. ‘Onze inwoners kampen met ellenlange files, op de weg gebeuren dodelijke ongelukken en studenten komen te laat op school in Nijmegen.’ Eind november besloten het Rijk en de provincies Gelderland en Noord-Brabant 103 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de aanpak van files op de A50. Dat biedt hoop dat ook de N322 onder handen wordt genomen.
Om de druk op te voeren, stuurden de lokale partijen een uitgebreide brief naar het college van Druten. ‘Met de hoop dat zij zo snel mogelijk in gesprek gaat met de provincie en het Rijk, zodat de Maas en Waalweg niet wordt vergeten’, besluit Enkür.

Provincie onderzoekt oplossingen

‘Vorig jaar werd ons duidelijk dat er inderdaad veel verkeer op de N322 zit’, reageert een woordvoerder van de provincie. Gelderland onderzoekt welke ontwikkelingen zorgen voor het extra verkeer en welke alternatieve oplossingen zij kan bieden. ‘In de vorm van bijvoorbeeld een snelfietspad of een werkgeversaanpak, waarbij werkgevers zorgen voor alternatief woon-werkverkeer.’
Het onderzoek moet in het voorjaar van 2020 uitwijzen of er nóg meer verkeer op de N322 bij komt en wat de beste oplossing is voor de verkeerssituatie.
Dit is een verhaal van De Belofte, ons platform voor gemeentepolitiek. Heb jij nieuws? Tip ons dan hier.