Nieuws

'100 km/u voelt langzaam, daar gaan veel mensen zich niet aan houden'

BRUCHEM - Als de maximumsnelheid overdag teruggaat naar 100 kilometer per uur, wordt het niet per se veiliger op de snelweg. Dat zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen uit Bruchem (gemeente Zaltbommel). 'Ik ben bang dat de smartphone vaker gebruikt gaat worden achter het stuur.'
In de strijd tegen stikstof gaat de snelheid op snelwegen overal omlaag naar 100 kilometer. Op wegen waar een maximumsnelheid geldt van 130, mag straks alleen tussen 19.00 uur en 06.00 uur zo hard worden gereden.
Tertoolen verwacht dat 'heel veel mensen' de maximumsnelheid gaan overschrijden. Ze hebben in hun systeem om 120 of 130 kilometer per uur te rijden, zegt hij. 'Dan is 100 heel langzaam. Vroeger was dat een mooie snelheid, toen waren de auto's wat minder luxe.'
Luister het gesprek met Gerard Tertoolen op Radio Gelderland terug. De tekst gaat daaronder verder.
Tegenwoordig zijn de auto's comfortabeler. 100 kilometer per uur rijden 'vereist heel veel zelfdiscipline', zegt de verkeerspsycholoog. 'Dat gaat heel veel mensen in het begin niet lukken.'

Angst voor boetes

Toch zijn er volgens hem 'ongetwijfeld veel mensen die zich wel aan de snelheid gaan houden'. 'Omdat ze het heel belangrijk vinden of omdat ze niet harder durven te rijden uit angst voor boetes', zegt Tertoolen.
De pakkans speelt daarbij een grote rol. Maar handhaven is nu al een probleem, stelt hij. 'Er wordt al jaren geklaagd over te weinig capaciteit en mogelijkheden om verkeershufters en mensen die hun mobiel achter het stuur gebruiken aan te pakken.'
Tekst gaat verder na de video:
'100 km/u voelt langzaam, daar gaan veel mensen zich niet aan houden'

'Gevolgen voor stikstofuitstoot onduidelijk'

De verlaging van de maximumsnelheid is onderdeel van het stikstofplan dat het kabinet woensdag presenteert. Of het ook daadwerkelijk voor minder uitstoot zorgt, blijft volgens Tertoolen onduidelijk. 'Het zijn allemaal berekeningen die deels op aannames zijn gebaseerd. En het hangt heel erg af van hoeveel mensen zich aan de snelheid gaan houden.'
Bovendien is autoverkeer goed voor iets meer dan zes procent van de totale stikstofuitstoot, stelt hij. 'Dus er is nog een heleboel eromheen, landbouw, industrie en huishoudens, waar nog aan gemorreld moet worden. Die zullen ook nog moeten inleveren.'

Smartphone achter het stuur

Ook bij het effect op het aantal files en de verkeersveiligheid plaatst hij vraagtekens. 'Naarmate je minder hard gaat, heb je nog meer het gevoel dat je de boel onder de controle hebt. En een hoop gaat ook automatisch. Dan is de verleiding om andere dingen te doen vrij groot. Dus ik ben bang dat het betekent dat de smartphone een stuk meer gebruikt gaat worden achter het stuur dan nu.'
Tertoolen ziet ook een voordeel van de maatregel: auto's verbruiken minder brandstof bij een lagere snelheid. 'Als je jezelf weet te beheersen, heeft dat een hele positieve uitkomst voor je portemonnee.'
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!