Nieuws

Hoe het westen van het Land van Maas en Waal na de oorlog bewoonbaar werd gemaakt

Het was drassig, zompig en je kon er nauwelijks op bouwen. Het westen van het Land van Maas en Waal was niet echt bewoonbaar te noemen. Daardoor was het één van de armste gebieden van Nederland. Maar na de Tweede Wereldoorlog kwam daar verandering in. © Omroep Gelderland
BENEDEN-LEEUWEN - Het was drassig, zompig en je kon er nauwelijks op bouwen. Het westen van het Land van Maas en Waal was niet echt bewoonbaar te noemen. Daardoor was het één van de armste gebieden van Nederland. Maar na de Tweede Wereldoorlog kwam daar verandering in.
Het eerste grote ruilverkavelingsproject van Nederland werd uitgevoerd in het gebied. Het hele gebied werd opnieuw ingedeeld en opgebouwd. 'Er werd een spoorlijn aangelegd om land te verplaatsen. Er zijn boerderijen gebouwd. Er is honderden, of misschien wel duizenden, kilometers verharde weg aangelegd. Je kan het niet verzinnen of het is nieuw aangelegd hier', vertelt Simon van den Bergh in het programma Ridders van Gelre.
De tekst gaat verder onder de video:
Hoe het westen van het Land van Maas en Waal na de oorlog bewoonbaar werd gemaakt - Ridders van Gelre
Met de ruilverkaveling kreeg iedereen in het gebied een nieuw stuk land toegewezen. Daarbij hoorden ook de huizen die er nog stonden. 'Het bijzondere was dat er voor iedereen nog plek was achteraf.'
Het was destijds een enorme operatie. Vijf à zes maanden stond het land onder water, waardoor het onbruikbaar was voor de boeren. Door in één keer het hele gebied aan te pakken werd het waterprobleem opgelost. 'Het was eerst echt een wildernis om hier te zijn.'
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!