Lelystad Airport stap dichter bij opening: Brussel geeft groen licht

LELYSTAD - De Europese Commissie heeft ingestemd met de regeling die het mogelijk maakt om vluchten te verdelen tussen Schiphol en Lelystad Airport. Daarmee is een van de belangrijkste hobbels voor de opening van het vliegveld genomen.

Er is zo'n twee jaar gesteggeld over de plannen om de groei van Schiphol deels via Lelystad af te handelen. Een aangepast voorstel van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) is nu door alle lidstaten goedgekeurd, blijkt uit een conceptbesluit dat in handen is van de NOS.

Harde voorwaarde

In de regeling staat dat luchtvaartmaatschappijen die vluchten op Schiphol op willen geven, voorrang krijgen op Lelystad. Voorwaarde is dat ze de vluchten op Schiphol teruggeven aan de slotcoördinator op Schiphol of zelf gebruiken voor overstapvluchten. 

Het doel hierbij is dat er minder vakantievluchten vanaf Schiphol vertrekken, zodat ruimte ontstaat voor groei van zakelijke en overstapvluchten op de luchthaven. Lelystad wordt daarmee een overloopluchthaven. Voor coalitiepartijen D66 en ChristenUnie was goedkeuring van de regeling een harde voorwaarde voor opening van het vliegveld.

Zie ook: In mei meer duidelijk over Lelystad Airport

Vooralsnog heeft alleen Transavia laten weten zijn vluchten op Schiphol op te willen geven. Die plekken kan moedermaatschappij KLM gebruiken voor nieuwe overstapvluchten. TUI en Easyjet willen op Schiphol blijven, Corendon zou er onder voorwaarden voor voelen om naar Lelystad te verhuizen.

Het akkoord van Brussel over de verkeersverdeling is niet de enige hindernis die de minister moet nemen voordat luchthaven Lelystad open kan. Bewonersgroepen in Gelderland en Overijssel willen dat de luchthaven pas opengaat als het luchtruim opnieuw is ingedeeld en de geplande laagvliegroutes zijn verdwenen.

'Het is verschrikkelijk'

De actiegroepen in Stichting Red de Veluwe is niet blij dat de Europese Commissie heeft ingestemd met de regeling die het mogelijk maakt om vluchten te verdelen tussen Schiphol en Lelystad Airport. 'Het is verschrikkelijk en heel jammer dat deze hobbel genomen is', zegt Jaap Kloosterziel van de stichting tegen de NOS.

De tegenstanders van meer vluchten op Lelystad hebben de hoop gevestigd op andere problemen die nog moeten worden opgelost. Zo kan ook de stikstofuitspraak van de Raad van State roet in het eten gooien. 'Er zijn nog meer hobbels die genomen moeten worden. Daar hebben we onze hoop op gevestigd.'

Opening uitgesteld

Ook hoopt Kloosterziel dat de Tweede Kamer nog eens kritisch naar de kwestie kijkt. 'We gaan ervan uit dat de Kamer niet akkoord gaat met autonome groei, dus we moeten nog zien of het wel doorgaat.'

De geplande opening van het vliegveld werd onlangs voor de derde keer uitgesteld. April 2020 is volgens de minister niet langer haalbaar. Een nieuwe openingsdatum noemde ze niet.

Zie ook: 

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!
Deel dit artikel: