Nieuws

'Miljoenenstrop door Duitse vertraging op de Betuwelijn'

Het duurt nog jaren voordat er meer goederentreinen over de Betuwelijn kunnen rijden. Het derde spoor net over de Duitse grens tussen Emmerich en Oberhausen is op z'n vroegst pas in 2026 klaar, 4 jaar later dan de oorspronkelijke planning. Dat meldt RTL Z. © ANP (archief
EMMERICH AM RHEIN - Het duurt nog jaren voordat er meer goederentreinen over de Betuwelijn kunnen rijden. Het derde spoor net over de Duitse grens tussen Emmerich en Oberhausen is op z'n vroegst pas in 2026 klaar, 4 jaar later dan de oorspronkelijke planning. Dat meldt RTL Z.
DB Netz, de Duitse spoorwegbeheerder, moet voor het stuk spoor van 70 kilometer tientallen nieuwe viaducten en overwegen bouwen. Daarvoor zijn pas twee van de twaalf benodigde vergunning binnen. Naar verwachting duurt het nog tot 2021 voordat alle vergunningen rond zijn.

Verlies op Betuwelijn

De vertraging kost de belastingbetaler nog eens tientallen miljoenen euro's, bovenop de 4,7 miljard euro die de bouw van de Betuweroute al kostte. Dat komt omdat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geld overmaakt naar ProRail om de begroting sluitend te krijgen. De Nederlandse spoorwegbeheerder incasseerde vorig jaar 15 miljoen euro met de Betuwelijn, maar gaf tegelijkertijd 46 miljoen euro uit aan onderhoud.
Het verlies komt doordat er minder treinen over het spoor gaan dan de bedoeling was, schrijft RTL Z. De capaciteit bedraagt nu 110 treinen per dag, door de beperkingen aan de grens bij Zevenaar. Nu gaan goederentreinen tussen Emmerich en Oberhausen over hetzelfde spoor als passagierstreinen. Als het derde spoor af is, kunnen er dagelijks 160 treinen over de Betuwelijn rijden.
Het derde spoor tussen Zevenaar en de Duitse grens werd eind vorig jaar afgemaakt. In Nederland is er vier jaar aan de laatste drie kilometer spoor gewerkt.
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!