Nieuws

Somber weer voor zonnetreintje Nijmegen

Het zijn geen zonnige tijden voor het zonnetreintje in Nijmegen. Het milieuvriendelijke vervoersmiddel is voor de zoveelste keer kapot en is eigenlijk aan vervanging toe. Maar een nieuw exemplaar kost drie ton en dat geld heeft de exploitant Stichting Wijkwerk niet. Daarom doen de medewerkers een beroep op de overheid en het bedrijfsleven. 'Want een duurzaam zonnetreintje is een belangrijk visitekaartje voor Nijmegen.' © Omroep Gelderland
NIJMEGEN - Het zijn geen zonnige tijden voor het zonnetreintje in Nijmegen. Het milieuvriendelijke vervoersmiddel is voor de zoveelste keer kapot en is eigenlijk aan vervanging toe. Maar een nieuw exemplaar kost drie ton en dat geld heeft de exploitant Stichting Wijkwerk niet. Daarom doen de medewerkers een beroep op de overheid en het bedrijfsleven. 'Want een duurzaam zonnetreintje is een belangrijk visitekaartje voor Nijmegen.'
Het zonnetreintje rijdt al sinds 2007 in Nijmegen en valt sinds 2016 onder het beheer van de Stichting Wijkwerk. Die Stichting biedt hiermee enerzijds mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een baan als chauffeur en anderzijds rijdt het zonnetreintje ook vaak voor ouderen.

'Het doet pijn'

Marieke Ceelen: 'Dat gaat op dit moment niet; het gaat om zeker vijfhonderd ouderen die de dupe zijn van de technische malheur.' Coördinator Niels Leijdekkers vult aan: 'De ouderen verheugen zich erop. Ik hoor zelfs dat ze van tevoren naar de kapper gaan... en op het moment dat hij stilstaat en dat je die ritten niet kunt garanderen dan doet dat pijn.'
Het zonnetreintje wordt ook ingehuurd door bijvoorbeeld rederijen die hiermee hun passagiers naar het centrum van Nijmegen vervoeren. Voor toeristen zet Wijkwerk vanwege lopende afspraken een gehuurde zonnetrein in, ondanks het verlies dat daarop geleden wordt.
Tekst gaat verder onder de video:
Somber weer voor zonnetreintje Nijmegen

'Kosten wegen niet meer op tegen de baten'

Niels Leijdekkers legt uit wat er allemaal mis is met het huidige zonnetreintje. 'Dan weer breken de assen af, nu is het de reductor, dan zijn het weer de remkabels. Jaarlijks wordt hij wel onderhouden, maar de kosten worden dermate hoog dat het niet meer opweegt tegen de baten.'
Daarom wil de stichting een nieuwe zonnetrein. Maar een duurzaam exemplaar van Nederlandse makelij kost maar liefst drie ton en dat geld heeft de stichting niet. In China is wel een variant van slechts zestigduizend euro. 'Maar daarvan kunnen we echt niet garanderen of die echt zo milieuvriendelijk is', aldus directeur Marieke Ceelen van Stichting Wijkwerk.

'Wat is duurzaamheid waard?'

Daarom hoopt de stichting nu op hulp van de overheid en het bedrijfsleven. Die laatste groep kan hierdoor volgens de stichting rekenen vijf jaar lang zichtbaarheid op het prominente vervoersmiddel.
Marieke Ceelen die benadrukt dat de stichting normaliter zichzelf volledig bedruipt: 'Het is een afweging die gemaakt moet worden niet alleen door ons, maar ook door mensen die zich verbonden voelen Nijmegen, met Green Capital. Ja, wat is dat waard?'
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!