Nieuws

Onderzoek bevestigt misstanden Laborijn; bestuur geschokt

Uit het onderzoek van Bureau Berenschot naar misstanden bij de Achterhoekse sociale dienst Laborijn blijkt dat een groot deel van de cliënten zich kleinerend, minachtend en respectloos behandeld voelt. © REGIO8 / Omroep Gelderland
ULFT - Uit het onderzoek van Bureau Berenschot naar misstanden bij de Achterhoekse sociale dienst Laborijn blijkt dat een groot deel van de cliënten zich kleinerend, minachtend en respectloos behandeld voelt.
Door: Davie Klein Gunnewiek
'Wij zijn geschokt en hebben gemengde gevoelens bij de uitkomsten van dit onderzoek', zegt voorzitter Jorik Huizinga van het dagelijks bestuur van Laborijn.
'We hadden niet gedacht dat de klachten in deze omvang aanwezig zouden zijn. Dat bureau Berenschot aangeeft dat het niet op een goede manier gaat, dat is teleurstellend voor ons.'

Bureau: schrijnende verhalen

Berenschot stuurde een enquête aan 2500 bijstandsgerechtigden binnen Laborijn en kreeg daarop 600 ingevulde vragenlijsten terug. 'Uit die vragenlijst blijkt dat de behandeling van klanten door Laborijn onvoldoende is', zegt Ronald van der Mark namens bureau Berenschot. 'Cliënten konden in die vragenlijst ook hun verhaal doen en dan lees je schrijnende verhalen.'
Uit het onderzoek blijkt dat 45 procent van de cliënten van Laborijn ontevreden of zeer ontevreden zijn over hoe ze worden behandeld. Ruim 50 procent durft geen klacht in te dienen, uit angst voor de gevolgen van de uitkering. De helft van het personeel zou volgens de onderzoekers zelfs niet competent genoeg zijn om hun functie goed uit te oefenen. 

Zuur

Huizinga vindt het vooral erg voor de inwoners. 'We staan voor een goede dienstverlening en het is zuur om te moeten ontdekken dat er slecht wordt omgegaan met inwoners. We waren op de hoogte dat een aantal zaken beter konden en beter moeten en daar hebben we ook de laatste tijd op gestuurd. Maar de onderzoeksresultaten laten zien dat de omvang en structurele aard van klachten toch groter is dan wij gedacht hadden. Dit is de basis voor een verandering die nu echt moet gaan plaatsvinden.'
Onderzoek bevestigt misstanden Laborijn; bestuur geschokt
De aanbevelingen die door Berenschot zijn gedaan, kunnen ook een nieuwe start zijn voor Laborijn, vindt Huizinga. 'We willen op korte termijn al dingen gaan oppakken, maar voor sommige dingen is meer reflectie nodig. Dat wordt geen makkelijke opgave, maar we lopen daar niet voor weg', aldus de voorzitter.

'We wisten dat er iets aan de hand was'

Ook PvdA-fractievoorzitter in Doetinchem Steven Kroon is geschrokken van de resultaten uit het onderzoek. 'We wisten natuurlijk dat er iets aan de hand was binnen Laborijn, maar dat de bejegening zo slecht is daar ben ik echt van geschrokken', aldus Kroon.
Het raadslid schrok ook van de eerste reactie van het dagelijks bestuur van Laborijn. 'De organisatie geeft mij niet het vertrouwen dat ze open staan voor kritiek, zelfreflectie en verandering. Daar maak ik mij ernstig zorgen over.'
Kroon vind ook dat Laborijn publiekelijk zijn excuses moet maken aan de cliënten. 'Ik vind dat zij deze excuses verdienen. Het oordeel is zo vernietigend. Laborijn zal wat met deze resultaten moeten om de vertrouwensband met cliënten weer te herstellen. Je hebt ze ook nodig om te kunnen veranderen.' 
Kroon is voorzitter van de raadswerkgroep Laborijn van de drie Achterhoekse gemeenten en geeft aan dat tot de zomer de tijd wordt genomen om de resultaten van het onderzoek te laten bezinken. 'Na de zomer gaan we hier keihard mee aan de slag, maar de politiek moet ook ruimte bieden voor verandering', vindt Kroon. 
tekst gaat verder onder video:
Onderzoek bevestigt misstanden Laborijn; bestuur geschokt

Meldpunt Rooie Vrouwen

De klachten over de werkwijze van Laborijn kwamen naar buiten nadat de Rooie Vrouwen Oude IJsselstreek een meldpunt hadden ingesteld in de zomer van 2018. De onderzoeksresultaten die woensdagavond naar buiten kwamen verrast ze niet. 'We vinden het een vernietigend rapport', zegt Anita Nijland namens de Rooie Vrouwen. 'Het bevestigt alle signalen die wij bij het meldpunt al binnen kregen.'
Nijland benadrukt dat de menselijke maat terug moet keren binnen Laborijn. 'Cliënten moeten aan het einde van de rit kunnen zeggen dat ze op een rechtvaardige manier zijn behandeld. Dat is het doel waar wij als Rooie Vrouwen ook voor blijven gaan.'
Dat beaamt ook haar collega Willie Oort. 'Het is misschien nog wel ernstiger dan we dachten. We hebben nu de hoop dat de politiek hier uitspraken over gaat doen en de juiste conclusies gaat trekken. Er moet echt structureel wat gaan veranderen.'
Het meldpunt van de Rooie Vrouwen blijft ook na de bekendmaking van de onderzoeksresultaten gewoon open. 'Wij krijgen ook nog wekelijks klachten binnen en waarderen nog steeds dat zij de moed hebben om hun verhaal naar buiten te brengen.' Uit klachten van cliënten komt ondermeer naar voren dat de sociale dienst onderbroeken en tandenborstels telt en mensen kort op de uitkering als er bij de buurvrouw wordt meegegeten.

Zie ook: