Petitie tegen goederenspoorboog Meteren ruim 1100 keer ondertekend

METEREN - Een petitie van actiecomité Goederentreinennee tegen de aftakking van de Betuweroute bij Meteren naar het zuiden is in een week tijd ruim 1100 keer ondertekend. Omwonenden zijn bang voor geluidsoverlast en trillingen en willen geen goederentreinen door hun woonwijken. Het actiecomité roept op om het project Meteren-Boxtel te stoppen.

Goederentreinen richting het zuiden rijden nu nog naar het zuiden over de Brabantroute, via onder andere Breda en Tilburg. Deze treinen rijden in de toekomst meer over de Betuweroute en buigen dan bij Meteren (gemeente West-Betuwe) af richting Zaltbommel en Den Bosch. Zo ontstaat er op andere sporen plaats voor extra reizigerstreinen, waardoor uiteindelijk op drukke trajecten elke 10 minuten een reizigerstrein moet kunnen rijden.

Bij Meteren zou een spoorboog voor goederentreinen moeten komen, die de Betuweroute en de spoorlijn Utrecht-Den Bosch verbindt. De actievoerders zien dat niet zitten: 'Een nieuwe afslag vanaf de Betuweroute leidt tot veel meer goederentreinen door woonbuurten. Dat bedreigt onze nachtrust en doet de huizen scheuren. Ook is er meer risico door vervoer van gevaarlijke stoffen.'

tekst gaat verder onder video van Prorail:

'Stillere goederentreinen' 

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur heeft de omliggende gemeenten, waaronder West-Betuwe en Zaltbommel, eind vorige week laten weten dat alle goederentreinen die straks over Meteren-Boxtel rijden stiller moeten zijn. Dit traject valt onder de zogenaamde Quieter Routes, waarover recent Europese afspraken zijn gemaakt. 'Op een Quieter Route mogen alleen goederentreinen rijden waarvan alle wagons voorzien zijn van een stiller remsysteem.', aldus Van Veldhoven. 

Verder gaat ProRail onderzoeken wat de effecten van langzamer rijden 's nachts zijn. De eerste uitkomsten van deze proef worden dit najaar verwacht. Ook heeft de staatssecretaris onderzoek laten doen naar de kosten van het weghalen van het wachtspoor in Zaltbommel. Deze zijn volgens haar relatief hoog, 'terwijl de veiligheidsrisico’s die daarmee vermeden worden door experts als zeer klein worden beoordeeld.' Van Veldhoven stelt nog maximaal 3,5 miljoen euro beschikbaar om mee te betalen aan extra hinderbeperkende maatregelen die gemeenten of andere overheden nemen. De omwonenden zijn er niet gerust op. De petitie van Goederentreinennee loopt tot en met 21 juni.
 

 

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!
Meer over dit onderwerp:
Gemeente Geldermalsen Spoorwegen Verkeer Nieuws
Deel dit artikel: