Nieuws

'Achterstallig onderhoud bedreigt tienminutentrein tussen Nijmegen en Schiphol'

Het is nog de vraag of er vanaf eind 2021 elke tien minuten een trein rijdt tussen Schiphol, Utrecht en Nijmegen. Die ambitie komt in gevaar door achterstallig onderhoud van het spoor. © Omroep Gelderland
NIJMEGEN - Het is nog de vraag of er vanaf eind 2021 elke tien minuten een trein rijdt tussen Schiphol, Utrecht en Nijmegen. Die ambitie komt in gevaar door achterstallig onderhoud van het spoor.
Die waarschuwing geeft spoorbeheerder ProRail in een rapport aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat in handen is van het FD. Dat rapport is eind november verstuurd, maar nog niet openbaar gemaakt.
Sinds eind 2017 rijdt er al om de tien minuten een trein tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven. De NS maakte afgelopen januari bekend ook 'spoorboekloos' te willen rijden tussen Nijmegen en Schiphol. Op delen van dit traject zijn de treinen in de spits overvol en is de urgentie voor de tienminutentrein groot. De treinen doen ook Arnhem en Ede- Wageningen aan.

Extra geld nodig

ProRail stelt nu dat er extra geld nodig is voor onderhoud en vernieuwing van het spoor, om eind 2021 met de tienminutendienst van start te kunnen gaan tussen Nijmegen en Schiphol. De Tweede Kamer vergadert donderdag over het onderwerp.
De staat van het spoor is 'over het algemeen goed' te noemen, schrijft ProRail in het driejaarlijkse rapport aan het ministerie. De kwaliteit staat echter onder druk. De infrastructuur veroudert sneller dan voorheen door intensief gebruik van het spoor.
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!