Nieuws

Beuningen mag loskade onderhuren van Nijmegen

Zandwinning.
Nijmegen komt Beuningen tegemoet bij de overslag van zand bij de loswal in het Maas-Waalkanaal. Beuningen mag zestien jaar lang een losplaats onderhuren. Zo wordt vermeden dat Beuningen zelf een loswal gaat aanleggen. Vanaf 1 januari 2020 wordt het zand dat in Beuningen wordt gewonnen zestien lang in schepen overgeladen bij Daanen Shipping in Nijmegen © Omroep Gelderland
NIJMEGEN - Nijmegen komt Beuningen tegemoet bij de overslag van zand bij de loswal in het Maas-Waalkanaal. Beuningen mag zestien jaar lang een losplaats onderhuren. Zo wordt vermeden dat Beuningen zelf een loswal gaat aanleggen. Vanaf 1 januari 2020 wordt het zand dat in Beuningen wordt gewonnen zestien lang in schepen overgeladen bij Daanen Shipping in Nijmegen
door Karel de Jong
Doordat de gemeente Nijmegen de bodem van het Maas-Waalkanaal gelegen bij Daanen Shipping huurt van het Rijksvastgoedbedrijf, kan de gemeente Nijmegen hiervoor belastingen heffen op de schepen die hier aanmeren en op de goederen die zij overslaan. Hierdoor zou Beuningen gedurende zestien jaar haven- en overslaggeld moeten betalen aan de gemeente Nijmegen.

Geen nieuwe loswal nodig

Maar het college van Nijmegen heeft ervoor gekozen de grond voor de loswal onder te verhuren aan de gemeente Beuningen zodat er geen haven- en overslaggeld hoeft te worden afgedragen. Voordeel is dat Beuningen geen eigen loswal in het Maas-Waalkanaal hoeft aan te leggen, wat die gemeente overwoog om die kosten van haven- en overslaggeld te vermijden.
Zo'n tweede loswal zou veel tijd kosten, ecologische bezwaren opleveren en andere bedrijven tot last zijn, zo laat het college van Nijmegen weten.

Compensatie voor onderzoek

De inkomsten die Nijmegen hierdoor misloopt vallen weg tegen de helft van de kosten die Beuningen heeft gemaakt om de mogelijkheid van zandvervoer via een transportband te onderzoeken. Nijmegen had om dit onderzoek gevraagd omdat hiermee de overlast van vrachtverkeer voorkomen zou worden, maar uiteindelijk bleek deze transportband toch niet haalbaar.
Nijmegen is ook bereid bij te dragen aan extra investeringen voor duurzaam vrachtverkeer van het zand, mits die extra maatregelen van waarde zijn voor de Waalstad.

Zie ook:

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!