Nieuws

Na meer dan een dag is tankschip op IJssel eindelijk los

Het schip is weer los
Rijkswaterstaat is er na een urenlange worsteling in geslaagd om het vastgelopen binnenvaartschip op de IJssel los te trekken. Het 80 meter lange schip met de naam 'De IJsselstroom' heeft ruim 24 uur vastgelegen. Dat leverde ook vertraging op voor andere schepen op de rivier. © Omroep Gelderland
BRONKHORST - Rijkswaterstaat is er na een urenlange worsteling in geslaagd om het vastgelopen binnenvaartschip op de IJssel los te trekken. Het 80 meter lange schip met de naam 'De IJsselstroom' heeft ruim 24 uur vastgelegen. Dat leverde ook vertraging op voor andere schepen op de rivier.
De schipper van De IJsselstroom wil geen commentaar geven op de situatie. De binnenvaarttanker zou zijn verkocht, zeggen mensen die aan de wal staan te kijken. Na de reis van deze week zou De IJsselstroom nog één keer het water op gaan. Het enkelwandige schip zou daarna uit de vaart worden genomen. Er was geen sprake van een lek.
Bekijk hier de reportage. (Tekst gaat verder na de video)
Na meer dan een dag is tankschip op IJssel eindelijk los
Interstream Barging, het bedrijf dat de vracht van het schip heeft aangeleverd, vertelt dat het schip dieselolie verscheept. Hoeveel schade het bedrijf heeft opgelopen, is nog niet vast te stellen. Het lijkt echter dat de schade voor andere schippers waarschijnlijk veel groter is dan voor het bedrijf zelf. 'Er is een goede samenwerking geweest met Rijkswaterstaat. Wij als bevrachter van het schip zijn alleen maar blij dat het nu eindelijk is opgelost', laat een woordvoerder van het bedrijf weten.
Het schip is eigendom van een particulier bedrijf. Welk bedrijf dit is, dat vertelt Interstream Barging liever niet.

Alternatieve route was flinke omweg

Jan Vogelaar van Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart laat weten dat er veel containertransport over de route vaart. Van bouwstoffen tot granen, er wordt van alles verscheept. De blokkade heeft fikse vertragingen veroorzaakt. 
'De schade zou uit te drukken zijn in het omvaren van alle schepen. Hoeveel extra kosten er zijn gemaakt, dat is vooralsnog lastig om te zeggen', aldus Vogelaar.
'De alternatieve route die schepen af hebben moeten leggen is een flinke omweg. Schepen moeten dan via het IJsselmeer en het Amsterdam-Rijnkanaal varen en dat kan voor een vertraging van anderhalf tot twee dagen zorgen.' Vertragingen kunnen zelfs zorgen voor verstoringen in productieprocessen.

Zandwallen

Het schip ligt nu op de plek waar het vast kwam te zitten, maar wordt uiteindelijk naar Twente verscheept.
De scheepvaart kan nog niet verder omdat er door de blokkade zandwallen zijn ontstaan. Die moeten eerst afgegraven worden. Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat kan dat nog wel even duren.
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!