Nieuws

Stoppen of doorgaan? Gemeenten besluiten over PlusOV

Het lijkt erop dat PlusOV in afgeslankte vorm blijft bestaan. Apeldoorn, Deventer en Zutphen, oftewel 'de grote drie', willen (deels) stoppen met PlusOV. De zes kleinere gemeenten, die nog niet allemaal hun besluit openbaar hebben gemaakt, willen voor zover bekend blijven samenwerken. Hoe die samenwerking eruit gaat zien en of dat haalbaar is zal later moeten blijken. © Omroep Gelderland
Het lijkt erop dat PlusOV in afgeslankte vorm blijft bestaan. Apeldoorn, Deventer en Zutphen, oftewel 'de grote drie', willen (deels) stoppen met PlusOV. De zes kleinere gemeenten, die nog niet allemaal hun besluit openbaar hebben gemaakt, willen voor zover bekend blijven samenwerken. Hoe die samenwerking eruit gaat zien en of dat haalbaar is zal later moeten blijken.
PlusOV regelt het speciaal vervoer - zoals leerlingenvervoer - van duizenden mensen in Apeldoorn, Brummen, Epe, Lochem, Heerde, Voorst, Zutphen, Hattem en Deventer. De ritten worden centraal geregeld en zijn uitbesteed aan verschillende taxibedrijven. Vorig jaar bleek uit onderzoek van Omroep Gelderland dat het speciaal vervoer van PlusOV structureel met problemen kampte. Honderden gebruikers en mensen in hun directe omgeving klaagden over taxi's die niet komen opdagen, onnodig lange routes en onbeschofte chauffeurs en telefonisten. 

Zit er toekomst in?

Sinds de afgelopen schoolvakantie lijkt het beter te gaan bij PlusOV, maar het loopt nog lang niet altijd vlekkeloos. In de betrokken gemeenten is daarom de afgelopen maanden besproken of ze verder willen met PlusOV, of op zoek willen naar een alternatief. Gemeenten die besluiten (deels) te stoppen, zullen als PlusOV blijft bestaan 'uitstapkosten' moeten betalen. Hoe hoog die zijn is nu nog niet te zeggen. Of het haalbaar is om met minder gemeenten deze samenwerking voort te zetten moet ook nog worden onderzocht. 
Benieuwd wat uw gemeente heeft besloten over PlusOV? Wij houden de besluitvorming bij.

Apeldoorn - stopt deels

De gemeente Apeldoorn heeft besloten om voor het routegebonden vervoer, zoals het leerlingenvervoer, op zoek te gaan naar een alternatief. Het vraagafhankelijk vervoer (de vroegere Regiotaxi) blijft wel via PlusOV lopen, wat Apeldoorn betreft. De gemeente zegt dat inmiddels is begonnen met de aanbesteding. Samen met de gemeenten Deventer en Zutphen voert Apeldoorn nu verkennende gesprekken. Het betekent nog niet dat de gemeenten opnieuw samen gaan optrekken in de uitvoering van het routegebonden vervoer.

Zutphen - stopt deels

Zutphen vindt dat PlusOV prima in staat is om het vraagafhankelijk vervoer (de voormalige Regiotaxi) uit te voeren. Daar wil de gemeente, net als Apeldoorn, mee doorgaan. Met het leerlingen-, Jeugdwet- en Wmo-dagbestedingsvervoer stopt ook Zutphen per 1 augustus 2019, is de bedoeling. De gemeente vindt het vervoersgebied hiervoor te groot: 'Ouders, instellingen, scholen en zorgaanbieders zijn gebaat bij maatwerk.' Volgens de gemeente willen ouders graag een vaste chauffeur, maar kunnen taxibedrijven dat door de aantrekkende economie niet bieden. 'Vervoerders kunnen de gewenste kwaliteit van chauffeurs niet garanderen.' Door in de toekomst gebruik te maken van meerdere lokale vervoerders hoopt de gemeente wel aan deze wens te kunnen voldoen. 

Voorst - wil door

De gemeente Voorst meldt dat het college ook de komende vier jaar een overeenkomst met PlusOV wil aangaan. De voorlichter laat weten: 'De brief gaat vanmiddag op de post, zodat hij voor 1 november bij PlusOV op de mat ligt.' Wethouder Wim Vrijhoef liet eerder aan Omroep Gelderland weten graag door te willen. Hij is, als oud-bestuursvoorzitter, een groot voorstander van de samenwerking. In tegenstelling tot de directe buren, Apeldoorn, Zutphen en Deventer. 

Epe - wil door

In Epe heeft de gemeenteraad besloten verder te willen gaan met PlusOV. Wethouder Lia de Waard-Oudesluijs ziet wel een aantal verbeterpunten, die ook door de raad zijn aangewezen. 'Deze punten nemen we mee en we zullen ons uiterste best doen om ervoor te zorgen dat er verbetering komt.' De gemeente Epe denkt het routegebonden vervoer juist te kunnen verbeteren door te investeren in PlusOV. 'We willen als gemeente samen met PlusOV en met lokale partijen vanuit een meerjarig partnerschap bouwen aan verbetering van de dienstverlening. Zo kan de menselijke maat weer teruggebracht worden in het vervoer.'

Heerde - wil door

De gemeente Heerde heeft dinsdag besloten ook verder te willen gaan met PlusOV, maar geeft de organisatie wel een paar voorwaarden mee. Zo moet PlusOV minder kosten gaan maken als meerdere gemeenten uit de organisatie stappen en moet PlusOV zich aan de begroting houden.

Hattem - wil door

Ook Hattem heeft besloten door te willen gaan met PlusOV. De gemeente geeft PlusOV wel een aantal overwegingen uit de gemeenteraad mee. Zo wil Hattem graag dat de klachtenafhandeling en telefonische bereikbaarheid verbetert. Ze hoopt ook dat PlusOV de aanbevelingen die eerder door het extern bureau Partners in Mobiliteit zijn gedaan, worden meegenomen in de nieuwe aanbesteding. 

Lochem - wil door

Ook het college van burgemeester en wethouders van Lochem wil door met PlusOV, in ieder geval nog vier jaar. In Lochem is ook de regiecentrale (de planning) van PlusOV gevestigd. De gemeente wil wel dat het vervoer kleinschaliger wordt georganiseerd en dat de dienstverlening verbetert. Wethouder Henk van Zeijts: ‘Het biedt veel voordelen als de vervoerscentrale het doelgroepenvervoer voor meerdere gemeenten blijft uitvoeren. Als gemeente alleen hebben we te weinig slagkracht.' Voor volgend schooljaar wil de gemeente de aanbesteding voor het routegebonden vervoer anders inrichten: kleinere, lokale partijen krijgen dan de kans om zich in te schrijven, meldt de gemeente.

Deventer - stopt helemaal

Het college van burgemeester en wethouders in Deventer wil vanaf 1 juli 2019 helemaal stoppen met PlusOV. Dat betekent dat zowel het vraagafhankelijk vervoer (ritten op afroep) als het routegebonden vervoer naar bijvoorbeeld de speciale school of dagbesteding vanaf augustus 2019 helemaal bij een andere organisatie zou komen te liggen. Samen met Apeldoorn en Zutphen is Deventer begonnen aan het aanbestedingstraject.

Brummen

Van Brummen weten we nog niet of ze door wil gaan met PlusOV. 
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip, opmerking of een foto of video gemaakt? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!