Nieuws

Onbewaakte spoorwegovergangen worden veiliger, en dat betekent soms omrijden

Op onbewaakte spoorwegovergangen zijn veel te vaak ongelukken met een dodelijke afloop. Zo overleed in april een jongen in Aalten nadat hij een trein over het hoofd had gezien. Het kabinet trekt nu miljoenen euro's uit om de onbewaakt overgangen versneld aan te pakken, om te beginnen in de gemeente Lochem. © Omroep Gelderland
ALMEN - Op onbewaakte spoorwegovergangen zijn veel te vaak ongelukken met een dodelijke afloop. Zo overleed in april een jongen in Aalten nadat hij een trein over het hoofd had gezien. Het kabinet trekt nu miljoenen euro's uit om de onbewaakt overgangen versneld aan te pakken, om te beginnen in de gemeente Lochem.
Omwonenden zijn daar maar wat blij mee, maar er zijn ook nadelen. Een daarvan is omrijden. 'Er zijn vier spoorwegovergangen bij mij in de buurt', vertelt Manja Bedner. 'Het liefst zouden we zien dat die allemaal open kunnen blijven en beveiligd worden, maar dat is blijkbaar te duur.'
Het plan om een van de vier spoorwegovergangen open te houden en de rest te sluiten, kon op niet veel enthousiasme van de buurt rekenen. Manja kwam in actie en daardoor blijven er nu twee van de vier overgangen open. 

Veel bijna ongelukken

Manja woont acht jaar in Almen en heeft in die tijd één ongeluk meegemaakt. Een vrachtwagen met aanhanger botste op een trein, waardoor die ontspoorde. 'Gelukkig was er geen persoonlijk letsel, maar je schrikt wel.' Daarnaast heeft ze heel veel bijna-ongelukken meegemaakt. Volgens haar letten mensen niet goed op, omdat ze gewend zijn dat alles voor ze geregeld is en ze beveiligde overwegen verwachten. 
Bekijk de reportage (tekst gaat verder onder de video)
Onbewaakte spoorwegovergangen worden veiliger, en dat betekent soms omrijden

Niet meer van deze tijd

De onbewaakte overwegen zijn volgens ProRail gevaarlijk en niet meer van deze tijd. 'Er rijden nu en in de toekomst meer en stillere treinen op het spoor', zegt Pier Eringa van ProRail. 
Hoe bepaal je nu of een onbewaakte overgang dicht moet of moet worden beveiligd? 'Dat hangt van heel veel factoren af, maar vooral draagvlak in de buurt is belangrijk', legt Eringa uit.

Koeien door de buis

In totaal zijn er in de gemeente Lochem acht onbewaakte spoorwegovergangen die worden aangepakt. Het gaat om spoorwegovergangen in Almen, Eefde en Lochem zelf. Vijf overwegen bestaan straks niet meer, twee worden beveiligd met bomen en bellen en een wordt vervangen door een wandeltunnelbuis.
'Wandelaars, fietsers, maar ook bijvoorbeeld paarden of koeien kunnen dan door de tunnel onder het spoor door om zo veilig aan de andere kant te komen', vertelt Eringa.
In Gelderland zijn nog 33 onbewaakte spoorwegovergangen. Uit cijfers van spoorbeheerder ProRail blijkt dat daar in de afgelopen tien jaar 26 ongelukken waren. Daarbij kwamen tien mensen om het leven. Het meest recente ongeval op een spoorwegovergang in Gelderland was in april in Aalten. Een trein botste daar op een auto en de 19-jarige bestuurder uit Aalten kwam om het leven.
Zie ook: 'Ik heb geluk gehad', omwonenden willen af van onbewaakte overwegen
Heeft u opmerkingen of aanvullingen op dit bericht? Mail dan met de redactie: omroep@gld.nl. Of stuur ons direct een WhatsApp-bericht: 06 - 220 543 52