Dit zijn de meest voorkomende wandelkwalen

NIJMEGEN - Blaren. Dat is wel de meest bekende kwaal bij wandelaars die de Vierdaagse lopen. Maar wist je dat wandelaars zich letterlijk zelf kapot kunnen lopen? De meest voorkomende wandelkwalen op een rij gezet door sportarts Suzanne Huurman.

Suzanne Huurman rondt eind van dit jaar haar specialisatie tot sportarts af in het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) in Nijmegen. Het CWZ heeft al jarenlang een eigen hulppost, bemand met vrijwilligers uit het ziekenhuis, op de route van de Vierdaagse. De afdeling sportgeneeskunde van het CWZ is aanwezig voor de medische ondersteuning. Suzanne en haar collega’s hebben dus al heel wat kwalen bij de deelnemers aan de Nijmeegse Vierdaagse voorbij zien komen de afgelopen jaren.

Blaren

Blaren ziet Suzanne het meeste.

Is er eigenlijk als wandelaar aan blaren te ontkomen?

Er is in ieder geval wel iets te doen om de kans op blaren te verkleinen, zegt Suzanne. Dit zijn haar tips:

  • Loop op goede schoenen, die je over een langere periode hebt ingelopen.
  • Draag sokken zonder naden.
  • Neem extra sokken mee en trek halverwege de tocht een schoon paar sokken aan.
  • Pas op met zweten en regen. Blaren ontstaan sneller als de voeten nat zijn. De huid wordt namelijk weker en daardoor ontstaan er eerder blaren.
  • Gebruik kampferspiritus om de huid harder en stugger te maken om blaren te voorkomen. Het is wel het beste om daar vier weken van tevoren mee te beginnen.
  • Verzorg de voeten goed, dus: nagels knippen, behandeling van voetschimmel en zwemmerseczeem en verwijder overmatig eelt.

Marsfractuur

De marsfractuur is een specifieke loopkwaal. De naam is van oudsher afkomstig uit de militaire sector, onder rekruten een bekende aandoening als gevolg van het veelvuldig marcheren.

Een van de vijf middenvoetsbeentjes kan door overbelasting breken. Er ontstaat een scheurtje in het bot dit wordt een vermoeidheidsbreukje genoemd. De voet wordt dus letterlijk stuk gelopen.

Het lastige bij deze kwaal is dat wandelaars vaak niet direct in de gaten hebben, dat er sprake is van een botbreuk. 'Vaak wordt er een periode mee doorgelopen. Het doet zeer, maar kan ook aangezien worden voor pijn in spieren en pezen.'

Een wandelaar met een marsfractuur moet direct stoppen met wandelen. Afhankelijk van de ernst en de plek van de breuk kan het nodig zijn om op krukken te lopen. Soms is een brace, gips of zelfs een operatie nodig om de breuk te laten herstellen. 

Over het algemeen duurt het minimaal een paar weken tot enkele maanden om te herstellen van een marsfractuur.  

Overbelasting 

Door overbelasting kunnen banden, pezen, aanhechtingen en gewrichten pijnlijk en gezwollen raken. Veel voorkomende overbelastingsblessures zijn scheenbeenirritatie, achillespeesblessure, hielspoor en vermoeidheidsbreukjes zoals de marsfractuur. Overbelasting is in het algemeen een kwaal die op de loer ligt bij het wandelen van de Vierdaagse.

Een goede voorbereiding en voldoende training is de beste manier om dit te voorkomen. Er zijn altijd weer mensen die denken dat zij die Vierdaagse wel redden op hun goede basisconditie. De Vierdaagse wordt nog wel eens onderschat. Een goede voorbereiding, met voldoende kilometers in de benen is alles. In de voorbereiding ontdek je ook welke schoenen, sokken en kleding fijn zijn om te dragen.

  • Tip van Suzanne: Probeer tijdens de Vierdaagse niet altijd aan dezelfde kant van de weg te lopen. De weg loopt af voor de afwatering. Je loopt dus ongelijk, waardoor de drukverdeling anders is en dat kan zorgen voor belastingblessures. Goed afwisselen dus. 

Warmte-uitslag

Het belooft weer een warme en zonnige editie van de Vierdaagse te worden. Wandelaars met warmte-uitslag, ook wel hitte-uitslag genoemd, melden zich veelvuldig op de hulpposten.

‘Warmte uitslag kan in principe bij iedereen optreden. De kans op het krijgen hiervan wordt geschat op 30 procent van de mensen die terecht komen in warme, tropische vochtige omgeving. Het ontstaat door verstopping van de afvoergangen van de zweetklieren in de huid’, aldus sportarts Suzanne.

  • Tip van Suzanne: Zoek zoveel mogelijk de schaduw op; vermijd overmatig zweten en draag katoenen, luchtige kleding om irritatie van de huid te voorkomen.

Zie ook: Krijgen de lopers mooi weer tijdens de Nijmeegse Vierdaagse?

Dikke vingers

Een redelijk onschuldige wandelkwaal: vingers die tijdens het lopen vocht vasthouden en opzwellen. Het bloed moet tegen de zwaartekracht terugstromen naar het hart, wanneer de spieren in de hand minder gebruikt worden en de armen afhangen stroomt het bloed minder makkelijk terug. De handen en vingers kunnen hierdoor opzwellen, met pijn en stijfheid als gevolg. 

  • Tip van Suzanne: Houd de vingers in beweging, zo kan het vocht goed afgevoerd worden. Bijvoorbeeld door tijdens het lopen in stressballetjes te knijpen of een stokje. Er bestaan speciale stokjes met een touwtje erom, zodat je ze om je pols kan laten rusten.

Spierkramp

'Ik zie ieder jaar weer mensen op de hulppost die niet meer kunnen lopen van de kramp', vertelt Suzanne. 'Het schiet er de hele tijd weer in.' Er bestaan verschillende theorieën over de oorzaken. Hard wetenschappelijk bewezen is het volgens Suzanne niet. De ene theorie wijst op vermoeidheid en hiermee gepaard gaande veranderde reactie van het spier- en zenuwstelsel.

De andere theorie is gebaseerd op uitdroging en hieraan gerelateerde verstoring in de bloedzouten en mineralen.

Drink!

  • Tip van Suzanne is om voldoende te blijven drinken en eten. Naast voldoende water drinken kan het handig zijn om sportdrank te nemen, zo houd je het langer vol.

Suzanne: 'Het wordt warm, dus ik ga weer mensen zien die niet genoeg drinken. Je kunt zo een liter vocht per uur verliezen, dat moet je allemaal bijdrinken. Mijn advies is dan ook gemiddeld één liter per uur te drinken.'

'Wanneer je drinkt, neem dat het liefst geen kleine slokken, maar grote slokken. Dit zorgt voor versnelde maagontlediging, waardoor het vocht eerder in de darmen terecht komt en eerder opgenomen kan worden. Kleine slokken kunnen blijven hangen in je maag en je kunt daar zelfs misselijk van worden.' 

Suzanne ziet ook de gevolgen van onvoldoende drinken; uitdroging en daarmee problemen van oververhitting en flauwvallen. 'Daarom hebben we altijd soep op de post, zodat we extra zout en vocht kunnen toedienen.' 

Smeer

  • De laatste tip van Suzanne: Smeer jezelf goed en herhaaldelijk in. De kans is groot dat deelnemers uren in de felle zon lopen. 'Denk ook aan een pet of hoedje en luchtige kleding. Draag laagjes, zodat je makkelijk een laag uit of aan kunt doen.'

Heeft u opmerkingen of aanvullingen op dit bericht? Mail dan met de redactie: omroep@gld.nl. Of stuur ons direct een WhatsApp-bericht: 06 - 220 543 52

Deel dit artikel: