Nieuws

Zomereenzaamheid: luisterlijn kan drukte niet aan

De Nijmeegse afdeling van de telefonische luisterlijn Sensoor luidt de noodklok. Er zijn extra vrijwilligers nodig om al het werk aan te kunnen. De organisatie wijst op een nadeel van de zomer als veel mensen eropuit trekken: de zomereenzaamheid voor de achterblijvers. © pexels
NIJMEGEN - De Nijmeegse afdeling van de telefonische luisterlijn Sensoor luidt de noodklok. Er zijn extra vrijwilligers nodig om al het werk aan te kunnen. De organisatie wijst op een nadeel van de zomer als veel mensen eropuit trekken: de zomereenzaamheid voor de achterblijvers.
Voor mensen die eenzaam zijn, kan de zomer net zo voelen als de feestdagen. Iedereen is met vakantie of doet iets anders leuks. Wekelijkse activiteiten stoppen. Hierdoor neemt het gevoel van eenzaamheid toe. Een praatje kan dan enorm helpen.

Luisterend oor

Vrijwilligers van Sensoor bieden een luisterend oor aan mensen met zorgen, verdriet en problemen. Via chat, telefoon en e-mail. Joyce van Kolk: 'Het gaat om heel verschillende mensen. Mensen die zichzelf beschadigen of met een psychische stoornis, verslaafden, verstandelijk gehandicapten. Voor al die mensen bieden wij een luisterend oor.'
De landelijke luisterlijn wordt vaker gebeld dan ooit. Afgelopen mei beantwoordde Sensoor bijvoorbeeld 1800 telefoontjes méér dan in die zelfde maand vorig jaar. Het aantal vrijwilligers is te laag om de groei te kunnen opvangen.

Contrast met vrolijke mensen

Ook deze zomer verwacht de luisterlijn veel telefoontjes, want hoewel je het misschien niet zou verwachten, ligt juist in de zomer eenzaamheid op de loer.
Onderzoekers aan de Universiteit van Utrecht zochten dit uit. Wat bleek? Als je weinig zelfvertrouwen hebt of als je je eenzaam voelt, vergroot mooi zomerweer het gevoelsmatige contrast met al die vrolijke mensen die je ineens overal voorbij ziet komen. Verder zijn familieleden in deze periode vaak op vakantie en het verenigingsleven ligt stil. Zelfs op tv houden de series op.
Sensoor biedt in september training aan voor mensen die zich willen laten opleiden als vrijwilliger bij de luisterlijn. De vrijwilligers zelf geeft dat vaak voldoening. 'Dan komen ze de dag net even wat beter door. Daarnaast is het heerlijk iets voor een ander te kunnen betekenen', aldus Gerben, een van de vrijwilligers van Sensoor. Een andere vrijwilliger vult aan: ' We bieden geen hulp, maar door alleen al te luisteren, kun je het verschil maken.'

285.000 anonieme gesprekken per jaar

Sensoor is al 60 jaar de grootste organisatie in Nederland die anonieme hulp op afstand biedt. Vanuit 26 locaties, waaronder in Nijmegen, voeren zo’n 1200 vrijwilligers dag en nacht ruim 285.000 anonieme gesprekken per jaar, via telefoon, chat en e-mail. Deze vrijwilligers worden opgeleid en begeleid door beroepskrachten.
Heeft u opmerkingen of aanvullingen op dit bericht? Mail dan met de redactie: omroep@gld.nl. Of stuur ons direct een WhatsApp-bericht: 06 - 220 543 52