Nieuws

Drukte A50 neemt toe; Brabant en Gelderland willen oplossing

Archieffoto
Op de A50 tussen Arnhem en Eindhoven is het in de spits filerijden. Vooral bij de knooppunten Bankhoef en Paalgraven. De verkeersdrukte neemt alleen maar toe en dat kan zo niet langer vinden de provincies Gelderland en Brabant, gemeenten en belangenbehartigers. Ze beginnen daarom met een eigen onderzoek om aan te tonen dat er écht wat aan de hand is en dat het Rijk het stuk weg dringend moet aanpakken.
ARNHEM - Op de A50 tussen Arnhem en Eindhoven is het in de spits filerijden. Vooral bij de knooppunten Bankhoef en Paalgraven. De verkeersdrukte neemt alleen maar toe en dat kan zo niet langer vinden de provincies Gelderland en Brabant, gemeenten en belangenbehartigers. Ze beginnen daarom met een eigen onderzoek om aan te tonen dat er écht wat aan de hand is en dat het Rijk het stuk weg dringend moet aanpakken.
De A50 tussen Ewijk en Paalgraven is het drukste 2x2-baanstraject van Nederland, met relatief veel vrachtverkeer. Het tracé staat in de file top-10 van Rijkswaterstaat. Recente verkeersanalyses laten zien dat het verkeer op het tracé de komende jaren verder stijgt, aldus de provincie Gelderland. Dat heeft te maken met logistieke ontwikkelingen en de snelle bevolkingsgroei in deze regio.

MIRT-onderzoek

Het Rijk erkent dat dit stuk van de A50 voor problemen zorgt, maar er zijn nog geen plannen om het traject ook echt aan te pakken. Daarom willen de provincies, de gemeenten en de andere betrokken partijen nu zelf een MIRT-onderzoek in gang zetten.
Dat onderzoek brengt onder andere verkeersstromen in kaart en moet aantonen dat er ook écht wat aan de hand is op dit stuk weg.

Te druk, bedrijven vertrekken

Met de uitkomst van het onderzoek hopen de betrokkenen het ministerie zover te krijgen om de A50 snel aan te pakken. De drukte heeft grote gevolgen voor de bereikbaarheid van het gebied en de provincie vreest dat bedrijven wellicht vertrekken als er te veel files zijn.
Daarnaast hebben de files ook gevolgen voor leefbaarheid en veiligheid. Wie elke dag vaststaat, gaat op zoek naar alternatieve routes, weet wethouder Paul Loermans van de gemeente Wijchen. 'Daardoor zien we bijvoorbeeld steeds meer sluipverkeer op de Drutenseweg. Niet fijn voor de mensen die daar in de buurt wonen.'
Het onderzoek duurt ongeveer een halfjaar. De provincie Gelderland hoopt begin volgend jaar met de resultaten naar het ministerie van Rijkswaterstaat te kunnen.
Heeft u opmerkingen of aanvullingen op dit bericht? Mail dan met de redactie: omroep@gld.nl. Of stuur ons direct een WhatsApp-bericht: 06 - 220 543 52