Buurtbewoners razend over extra vrachtverkeer Beuningse Plas

NIJMEGEN - Door nieuwe besluiten van de gemeenten Nijmegen en Beuningen rijden dagelijks 150 extra vrachtwagens langs de achtertuinen van omwonenden. Inwoners van Weurt dreigen naar de Raad van State te stappen als er geen goede maatregelen worden getroffen voor de gevreesde verkeersoverlast door zandwagens die af- en aanrijden.

door Judith Spanjers en Karel de Jong

'Onacceptabel', zegt buurtbewoner Dick Zeeman. Zeeman en zijn buurtgenoten ondervinden nu al veel last van het verkeer op de Hogelandseweg die achter hun huizen ligt. 'Er wordt hier veel te hard gereden. Sommige weggebruikers zien dit gewoon als een racebaan.' Als er ook nog eens dagelijks 150 vrachtwagens met zand bijkomen, voorziet Zeeman grote problemen.

De route van het vrachtwagentransport. (De tekst gaat verder onder de afbeelding)

'Anders stappen we naar de Raad van State'

Daarom eisen de bewoners compenserende maatregelen. Ze willen een geluidsscherm, snelheidscontroles en het liefst willen ze dat de zandvrachtwagens op elektriciteit gaan rijden in plaats van op diesel. 'Als de gemeenten Beuningen en Nijmegen dit niet regelen, stappen we naar de rechter en uiteindelijk naar de Raad van State.' 

Maar wethouder Piet de Klein van Beuningen lijkt niet erg onder de indruk van dat dreigement. 'Als het moet, kunnen wij morgen beginnen met zand vervoeren.' Volgens hem doet een gang naar de Raad van State daar niets aan af. Bovendien wijst hij erop dat de problematiek van de bewoners al langer bestaat en weinig te maken heeft met de komende zandtransporten.

Op dit moment rijden al 6700 vrachtwagens per dag over de Hogelandseweg. Daar komen de 150 extra vrachtwagens nog bij. Volgens Nijmegen en Beuningen dus nauwelijks een toename in verkeer. 

'Denk niet dat een geluidsscherm er in zit'

Toch willen beide gemeentes best meedenken met de bewoners. Maar wethouder De Klein tempert vooraf de verwachtingen. 'Ik denk niet dat een geluidsscherm er in zit. Dat is te duur.' 

En wie de snelheidsbeperkende maatregelen moet nemen, staat voor hem ook vast. 'Het is Nijmeegs grondgebied waar de overlast vandaan komt. Wat ik al eerder zei: het is bestaande problematiek. Als daar oplossingen voor te vinden zijn, vind ik dat de kosten voor rekening van de gemeente Nijmegen zijn.'

Eerder vroeg Beuningen al een bijdrage in de kosten naar onderzoek van alle alternatieven van het zandtransport. Nijmegen gaf immers aan weinig te voelen voor al die vrachtwagens over haar grondgebied, waarop Beuningen allerlei alternatieven liet onderzoeken. Maar vooralsnog heeft Nijmegen daar geen cent aan mee betaald. Tot verdriet van Beuningen.

Hoofdpijndossier

Het protest van de buurtbewoners is weer een nieuw hoofdstuk in het hoofdpijndossier van de gemeente Beuningen. Beuningen krijgt de ene na de andere tegenslag te verwerken met de zandwinning. Zo stak de gemeente 33 miljoen euro in de voorbereidingen van de zandwinning in de plas, terwijl de aanbesteding niet meer dan 13,1 miljoen euro opleverde. Door het grote verlies stond Beuningen vijf jaar lang onder financieel toezicht van de provincie Gelderland.

Miljoenenverslindende zandwinning

Het verlies is inmiddels opgelopen tot 24 miljoen euro. En als de inwoners van Weurt naar de Raad van State gaan en het zandtransport toch zouden kunnen vertragen, dreigt de gemeente opnieuw in grote financiële problemen te komen. Als ontzander Boskalis op 1 januari 2020 niet kan starten met de zandwinning, wacht Beuningen namelijk een schadeclaim.

Lees meer over hoe Beuningen 24 miljoen euro armer werd en waarom dit hoofdpijndossier al twintig jaar voortduurt: Hoofdpijndossier Beuningen: miljoenenverslindende zandwinning

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!
Meer over dit onderwerp:
Nieuws
Deel dit artikel: