Nieuws

Experts: aansluitroutes Lelystad Airport liggen niet vast

De huidige vliegroutes van Lelystad Airport liggen niet vast. Die uitspraken deden experts die moeten werken aan de herindeling van het luchtruim tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. © ANP
DEN HAAG - De huidige vliegroutes van Lelystad Airport liggen niet vast. Die uitspraken deden experts die moeten werken aan de herindeling van het luchtruim tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.
Diverse experts schoven donderdagmiddag tijdens de hoorzitting aan om vragen te beantwoorden over de herindeling van het luchtruim. Die herindeling moet gereed zijn in 2023, maar uit de hoorzitting blijkt dat daar nog geen exacte datum voor is.

Alternatieve routes zijn mogelijk

De laatste tijd is er veel verzet tegen op de Veluwe, omdat omwonenden overlast verwachten van de nieuwe routes als Lelystad Airport in 2020 opent. In eerdere debatten gaf minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat aan dat het voor haar een randvoorwaarde is dat de herindeling een einde maakt aan de laagvliegroutes van Lelystad Airport over gebieden als de Veluwe.
Tijdens de hoorzitting van de Kamer stelde een expert van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) dat het zelfs mogelijk is dat de aansluitroutes wijzigen. Volgens hem is het niet waarschijnlijk dat als het luchtruim is heringedeeld, er dan ook voor exact dezelfde vliegroute wordt gekozen.
'De Alderstafel (Het overlegorgaan met partijen die de routes hebben besproken, red.) heeft verschillende routes naast elkaar gelegd. Als we kijken naar de herindeling, dan komt er een moment dat er misschien nieuwe mogelijkheden zijn die daarvoor niet mogelijk waren', zegt hij.  

Antwoorden, maar ook een hoop vragen

Volgens luchtvaartexpert Joris Melkert van de TU Delft is het technisch mogelijk om hoger te vliegen. 'Technisch kan het. Je moet het plannen.' Op de vraag van GroenLinks waarom dat nu dan niet mogelijk is, reageert LVNL met het antwoord dat het theoretisch misschien wel kan, maar dat het in de praktijk op dit moment niet kan. 
Defensie geeft aan dat zij aan alle opties willen meewerken, zolang ze maar voldoende 'kwalitatieve en kwantitatieve' ruimte hebben om hun oefeningen te kunnen doen.
Volgens het Gelders Kamerlid Remco Dijkstra (VVD) geeft de hoorzitting nieuwe inzichten.  'Iedereen wil samenwerken en heeft de intentie om het op te lossen.' Zijn partij wil randvoorwaarden loslaten, zodat de experts meer mogelijkheden krijgen om de routes te ontwerpen. 
'Ik blijf achter met een hoop vragen', reageert Suzanne Kröger van GroenLinks. 'We hebben een milieurapport dat is gebaseerd op aannames terwijl ook wordt gezegd dat na het herindelen van het luchtruim alles anders wordt. We willen gewoon eerst weten hoe het er echt uit komt te zien en dat gaan we aan de minister vragen.'
Dinsdag praat de Tweede Kamer verder met de minister over het onderwerp. 
Heeft u opmerkingen of aanvullingen op dit bericht? Mail dan met de redactie: omroep@gld.nl. Of stuur ons direct een WhatsApp-bericht: 06 - 220 543 52