Nieuws

Budget Green Capital 'niet toereikend'

NIJMEGEN - Het budget voor het evenement Green Capital is niet toereikend voor alle ambities die er vooraf leefden. Dat zegt woordvoerder Melanie Marcus tegenover Omroep Gelderland.
Nijmegen mag zich in 2018 European Green Capital noemen en moet daarbij gelden als lichtend voorbeeld op het gebied van verduurzaming.

'Verschil tussen ambities en beschikbare middelen'

Toen Melanie Marcus begin dit jaar overstapte van een functie bij de Rijksoverheid naar het project Green Capital moest ze wel wennen aan het veel kleinere budget waarmee hier gewerkt moet worden. 'Eerder dit jaar was sprake van een verschil tussen ambities en beschikbare middelen. We werken er aan om dat verschil op te vullen via extra bijdragen van gemeente en provincie aan specifieke evenementen en concrete (voorbeeld)projecten.'

'Er hoeft straks geen geld bij'

Maar dat betekent volgens haar niet dat er tekorten ontstaan op de begroting. 'De begroting is altijd sluitend: we doen natuurlijk alleen de dingen die we kunnen betalen.' Volgens Marcus hoeft er dus 'straks ook geen geld bij'.
Die projectbegroting had begin 2017 volgens Marcus een bandbreedte van 3-4 miljoen euro voor evenementen, paviljoen, gastvrijheid, communicatie en organisatie. Toen rekende de organisatie nog op een rijksbijdrage van tenminste 1 miljoen. Marcus: 'Ondanks aandringen vanuit Nijmegen en de provincie is er geen rijksbijdrage in organisatiekosten gekomen, wel voor specifieke congressen.'

'Meteen in gesprek gegaan met Den Haag'

Kritiek vanuit de gemeenteraad dat er te laat is gezocht naar subsidie bij de Rijksoverheid wijst Melanie Marcus van de hand. 'Het Rijk is al vanaf 2014 op de hoogte van onze deelname in de competitie – Premier Rutte heeft zelfs een videoboodschap ingesproken – en nadat de award aan Nijmegen is toegekend zijn we meteen in gesprek gegaan met Den Haag. Zowel de gemeente als de provincie. Het commitment aan rijkszijde is groot, maar dat heeft zich niet in geld vertaald.' 

Green Capital niet zo bekend als Culturele hoofdstad

Melanie Marcus kijkt met jaloezie naar het budget van ruim 70 miljoen waarmee Leeuwarden zich als culturele hoofdstad 2018 op de kaart kan zetten. 'Ik zou ook graag een televisiecampagne willen voor Green Capital. Buiten Nijmegen weten niet veel van mijn kennissen dat de Waalstad Green Capital is, maar ze weten wél dat Leeuwarden culturele hoofdstad is.'
Tot dusver heeft de organisatie qua 'citydressing' vooral geïnvesteerd tijdens het openingsweekend in januari. Ook in de Green Capital Week van 13 tot en met 24 juni en tijdens de Vierdaagsefeesten wil de organisatie uitstralen dat Nijmegen de Duurzame Hoofdstad van Europa is, onder andere met posters, banners en het groen aanlichten van de stad.
'Maar let op', zo waarschuwt Marcus. 'Green Capital is primair een Europees jaar voor professionals. Met eventuele extra middelen kunnen we de wijken en de jeugd nog beter betrekken en de publiekscommunicatie beter oppakken. Zie ook evenementen, zoals het Spiegelwaalconcert.'

'Er blijven geen essentiële onderdelen liggen'

Ondanks het krappe budget is Marcus van mening dat er in Nijmegen een prachtig jaar van gemaakt kan worden, onder meer omdat er allerlei sponsoring van bedrijven is. 'De totale maatschappelijke waarde van het jaar bedraagt meer dan 10 miljoen. Dat zit in de ruim 150 congressen, conferenties, festivals, challenges enzovoorts die in 2018 in Nijmegen en de regio worden georganiseerd. Heel veel mensen zetten zich hiervoor in. Verschillende evenementen worden daarnaast gesponsord.'
Volgens de organisatie blijven er 'vooralsnog geen essentiële onderdelen liggen' en blijken sponsors vaak bereid om een bijdrage te leveren. 'Het spreekt voor zich dat we met grotere budgetten nog meer zouden kunnen doen. Maar we hebben het vooral gezocht in evenementen en congressen op de maat van Nijmegen.'

Voorgangers hadden ruimere budgetten

Steden die Nijmegen voorgingen als Green Capital hadden veel ruimere budgetten. Zo had het Duitse Essen in 2017 14 miljoen euro tot zijn beschikking en een omzet van 34 miljoen. Bristol deed het in 2015 met een vergelijkbaar budget en Kopenhagen had in 2014 nóg een groter budget. 
Volgens de organisatie leeft Green Capital wel bij de mensen. 'European Green Capital 2018 leeft bij een grote groep groene koplopers, maar wordt ook steeds bekender in de hele stad en regio. Bezoekersaantallen van het paviljoen liggen op circa 500 per week, waarvan 40% internationale bezoekers. Het bezoek aan het paviljoen is groter dan verwacht.'
Ook de driedaagse Wondertuin in het openingsweekend noemt de organisatie 'een groot succes'. Er kwamen 11.000 bezoekers, terwijl er vooraf op hoogstens 5000 was gerekend. De theatershow kon niet doorgaan vanwege een instabiele hijskraan en dat is volgens Marcus 'jammer... maar dat staat volgens ons los van de bekendheid of de waardering van het jaar.'