Nieuws

Ondanks bezwaren toch 130 km/uur op A50 tussen Valburg en Ewijk

EWIJK - De maximumsnelheid op de A50 tussen knooppunt Valburg en Ewijk gaat deze maand omhoog van 120 naar 130 kilometer per uur. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen donderdag bekendgemaakt. Tegen de geplande verhoging is veel weerstand van inwoners uit Ewijk, de gemeente Beuningen en de Gelderse Natuur en Milieufederatie.
Eigenlijk had minister Van Nieuwenhuizen de snelheid al per 1 juni willen verhogen. Maar vorige week bleek dat er meer tijd nodig was om de bezwaren te behandelen.

'Doelstellingen Parijs alleen maar verder weg'

Inwoners van Ewijk vrezen vooral de extra geluidsoverlast en de schade voor hun gezondheid door de snelheidsverhoging. De Gelderse Natuur en Milieufederatie (GNMF) en de gemeente Beuningen zijn het eens met die bezwaren. Beide organisaties wijzen er bovendien op dat hierdoor de duurzaamheidsdoelstellingen waaraan Nederland zich met het akkoord in Parijs verbonden heeft nog verder weg komen te liggen.
Maar in een reactie op de bezwaren zegt minister van Nieuwenhuizen dat 130 km/uur sinds september 2012 de norm is tenzij er uitzonderingen noodzakelijk zijn. En volgens onderzoek van het ministerie is dat bij de beoogde traject op de A50 niet het geval.
De GNMF wijst erop dat de Nederlandse luchtkwaliteit nog altijd slecht scoort in vergelijking met andere Europese landen. 'De hoeveelheid stikstofdioxide in de lucht is bijna nergens zo hoog.'

'130 gevallen van longkanker jaarlijks door luchtverontreiniging'

De organisatie schrijft aan de minister: '130 gevallen van longkanker worden jaarlijks in Gelderland toegeschreven aan luchtverontreiniging. Dat is 9 procent van alle gevallen van longkanker in Gelderland. Luchtvervuiling heeft in de provincie hetzelfde effect als het meeroken van zes sigaretten per dag.'
Ziekte en verzuim door vuile lucht zorgden in 2015 volgens de GGD voor een 'prijskaartje van 250 tot 300 miljoen euro...De kosten van vroegtijdige sterfte in Gelderland worden gewaardeerd op circa 800 miljoen euro per jaar. Kortom eens temeer een bewijs dat een besluit tot hogere rijsnelheden zal bijdragen naar meer ziekte en verzuim en tot meer maatschappelijke kosten.'
De GNMF denkt ook dat de natuur nadelig getroffen wordt door de snelheidsverhoging. Modellen van het ministerie waaruit zou blijken dat het met de belasting van stikstof voor natuurgebieden de goede kant op gaat, vindt de organisatie te rooskleurig.

'Verkeersveiligheid op traject is al fors afgenomen'

De gemeente Beuningen stelt ook dat de verkeersonveiligheid toeneemt met alle bijbehorende maatschappelijke kosten van dien. Begin dit jaar schreef burgemeester Daphne Bergman aan minister Van Nieuwenhuizen: 'Op de A50 tussen knooppunten Ewijk en Valburg blijkt (...) dat de afgelopen jaren de verkeersveiligheid al fors is afgenomen.'

Tijdswinst slechts 14 seconden

Bergman verwacht dat er de komende tien jaar nog zo'n 20.000 voertuigen per dag bij komen op het genoemde traject. 'In de regio ontstaat vanwege deze ontwikkeling zelfs al de roep om een snelheidsverlaging naar 100 km/uur, laat staan een snelheidsverhoging.' De tijdwinst van slechts 14 seconden weegt volgens Bergman dan ook niet op tegen de nadelen.

Van 130 km/uur naar 120 km/uur naar 100 km/uur en weer terug

Duidelijker voor de weggebruiker wordt het er allemaal ook niet op, vinden de tegenstanders. Want na het gedeelte tussen de knooppunten Ewijk en Valburg waar je 130km/uur mag, volgt vanaf knooppunt Valburg een stuk waar je 120km/uur mag en bij Heteren dan weer een stuk waar je maar 100km/uur mag. Dat is volgens burgemeester Bergman 'onduidelijk voor weggebruikers'.
De minister heeft haar besluit gemotiveerd met rekenmodellen, maar de tegenstanders willen dat de daadwerkelijke beleving van lucht -en geluidshinder bekeken wordt. Burgemeester Bergman: 'Recent onderzoek toont aan dat in de dorpen rondom de A50 (ook in gemeente Wijchen) en A73 de lucht- en geluidshinder door omwonenden steeds ernstiger ervaren wordt. Met deze snelheidsverhoging neemt dat alleen maar verder toe.'