Nieuws

Gedupeerde Pelgromhof 'We betaalden veel geld voor zorg die we niet kregen'

Meneer en mevrouw Visschers
'De kwaliteit van de zorg kan niet gewaarborgd worden' Dat concludeerde de Inspectie voor de gezondheidszorg vorige week over De Pelgromhof in Zevenaar. De zorginstelling voor ouderen kreeg een flinke tik op de vingers van de inspectie. Goede zorg is in het geding omdat verschillende zorgpartijen met elkaar overhoop liggen. Uit verschillende reacties komt naar voren dat het al een paar jaar mis zou zijn in de Pelgromhof en dat dit vooral te wijten zou zijn aan Percura-Zorg.
ZEVENAAR - 'De kwaliteit van de zorg kan niet gewaarborgd worden' Dat concludeerde de Inspectie voor de gezondheidszorg vorige week over De Pelgromhof in Zevenaar. De zorginstelling voor ouderen kreeg een flinke tik op de vingers van de inspectie. Goede zorg is in het geding omdat verschillende zorgpartijen met elkaar overhoop liggen. Uit verschillende reacties komt naar voren dat het al een paar jaar mis zou zijn in de Pelgromhof en dat dit vooral te wijten zou zijn aan Percura-Zorg.
Meneer en mevrouw Visschers zijn nu heel gelukkig in Zorgvilla Saksen Weimar in Arnhem, maar dat was twee jaar geleden in de Pelgromhof wel anders. 'We zijn van de hel naar de hemel gegaan, in alle opzichten', zegt meneer Visschers met Rotterdamse tongval. 
De tekst gaat verder onder de video: 
Gedupeerde Pelgromhof 'We betaalden veel geld voor zorg die we niet kregen'

Zelf wc-papier kopen

In 2016 woonden Bertus Visschers en zijn vrouw ruim een half jaar in de Pelgromhof. Het echtpaar betaalde bijna 2300 euro voor een all inclusive -zorgpakket, met 24-uurszorg. Het klonk allemaal heel mooi: zijn vrouw was dementerend en had die extra zorg hard nodig. Bovendien had Bertus Visschers zelf een zware darmoperatie gehad en moest hij daarvan lange tijd herstellen. Maar volgens Visschers kwam van die 24-uurs-zorg weinig terecht: 'Ze kwamen even goedemorgen zeggen om de deur en vroegen of alles goed ging, daarna zag je ze vaak 's avonds pas weer. '  Zijn vrouw werd soms dagen niet gedoucht. 'Als ik naar het ziekenhuis moest voor controle moest er familie komen om op mijn vrouw te passen. Aspirientjes moesten we zelf kopen, maar ook voor wc-papier moesten we soms naar de winkel als het op was. ' 
Hun dochter en schoonzoon trokken meerdere malen aan de bel bij de twee directieleden van Percura. 'Ze beloofden elke keer verbetering, maar er gebeurde vervolgens niks,' zegt dochter Yvonne Oeges. 'Mijn vader heeft zelfs een keer twee dagen in een bevuild bed gelegen, dat had niemand gemerkt. Verschrikkelijk. De verzorgers die er waren liepen wel de benen uit hun lijf, maar er was te weinig personeel en zeker te weinig gecertificeerd personeel.' 

Meer klachten

Na ruim een half jaar besloten hun dochter en schoonzoon om ze daar weg te halen. 'Ja we betaalden zoveel geld, voor zorg die we niet kregen, dit kan niet dachten we.' Het besluit was best lastig want eigenlijk wilde Yvonne haar ouders niet nog een keer laten verhuizen op hun oude dag. 
Het echtpaar Visschers is zeker niet de enige gedupeerde, bij de gemeente Zevenaar en Menzis Zorgkantoor zijn meer klachten binnengekomen, ook van (oud)personeelsleden. Na het verschijnen van het inspectierapport heeft Menzis dan ook besloten om de 7 bewoners met 24-uurs-zorg over te plaatsen naar andere instellingen. 'Dit is echt een uitzonderlijke situatie, dit is naar mijn weten ook nog nooit gebeurd', zegt Jan Megens van Menzis. 
Inmiddels hebben Pleyade en Vitaal-thuiszorg zich teruggetrokken uit de Pelgromhof, maar Percura wil onder de naam Thuiszorg Pelgromhof door gaan. De directie zegt zich 'niet in de klachten van familie Visschers en anderen te herkennen' en heeft alle vertrouwen in een nieuwe start.