Nieuws

ProRail begint aan bouw laatste faunapassage Veluwe

HOOG SOEREN - Een halve hectare bos is afgezet met witte schermen, er staan emmers en er liggen zwarte vloerbeddingstegels op de aarde. Op deze manier worden de allerlaatste zandhagedissen en hazelwormen gevangen en uitgezet elders in het bos. Als de beschermde dieren een veilig onderkomen hebben, staan voor ProRail alle seinen op groen om in het Kroondomein bij Assel de zoveelste faunapassage te bouwen.
Voor de hoogste baas van ProRail, Pier Eringa, is dit bos bekend gebied. Hij woont een dorp verderop. Hij benadrukt dat de beslissing voor deze faunapassage door z'n voorganger is genomen. Toch is hij enthousiast over het project, dat het bedrijf miljoenen kost. 'Dit is belangrijk voor de treinreiziger, voor de machinist en de natuur.' De treinreiziger en de machinist zullen volgens hem minder last van aanrijdingen met wild krijgen en de natuur krijgt meer de ruimte.
Verslaggever Ellen Kamphorst nam er een kijkje met de baas van ProRail:

Minder aanrijdingen

De Veluwe is een enorm natuurgebied dat wordt doorkruist door een snelweg en een spoorlijn. Om de dieren de ruimte te geven en zo in contact te brengen met zoveel mogelijk soortgenoten bouwen de provincie, Rijkswaterstaat en ProRail ecoducten en faunapassages. Gelderland telt er al zeker 40. Onlangs werd de faunapassage Kootwijkerzand geopend, die gaat zowel over het spoor als over de snelweg. Die bij Assel wordt de laatste.
Volgens ProRail zijn er in 2017 20 procent minder aanrijdingen met dieren geweest door de bouw van faunapassages. Eringa: 'Het kost geld, maar het levert ons op dat we minder vertraging hebben en het levert veel op aan natuurwinst.' Deze faunapassage moet op 29 maart klaar zijn, maar voor de bouwers ligt de eerste grote deadline op het eerste weekend van december. Dan wordt het treinverkeer stilgelegd, omdat dan de brugdelen worden geplaatst. 
Heeft u opmerkingen of aanvullingen op dit bericht? Mail dan met de redactie: omroep@gld.nl