Wiskunde voor peuters: 'Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen'
Twee vliegen in één klap, vinden ze bij Kinderopvang Humanitas. De kinderdagverblijven van Kinderopvang Humanitas (De Maatjes en Lollyfant) en basisschool De Carrousel in Zevenaar doen woensdag mee aan de rekendag. Ze krijgen allerlei opdrachten zoals het spel van Het land van Berg en Dal. Daarbij liggen vier foto's op de grond. Elk kind krijgt een blok en loopt naar de foto die hij/zij het mooist vindt en legt hierop het blok. Daardoor ontstaat een staafdiagram, waaraan de kinderen kunnen zien welke foto de meeste stemmen kreeg.
De tekst gaat verder onder de reportage
Badeendjes sorteren
Bij Kinderopvang Humanitas is wiskunde al jaren onderdeel van het lesprogramma. Ze zetten jaren geleden al hun eigen Wiskids-methode op waarbij kinderen al spelend bezig zijn met sorteren, ordenen en rekenkundige termen. 'Dat gaat niet over 1+1', legt Peggy Wentink, locatiemanager uit Zevenaar uit. 'We doen dat door bijvoorbeeld via badeendjes sorteren: welke hoort waarbij? Daarbij is het belangrijk dat er géén goed of fout is. Je leert ze alleen sorteren op hun eigen manier.'
De Wiskikker is de mascotte van de wiskundemethode. Wentink: 'Bij de kinderen is dat zelfs al een werkwoord geworden: 'we gaan weer wiskikkeren', zeggen ze dan.' De methode werd ontwikkeld omdat onderzoek uitwijst dat wiskunde steeds lastiger wordt naarmate kinderen ouder worden.
'Voor jonge kinderen is wiskunde een manier van denken en geen systeem van symbolen of formules', legt Wentink uit. 'Ze kijken, proberen uit en redeneren. Waarom glijden de boontjes niet door het trechtertje en zand wel? Wat is allemaal even lang als jouw eigen bovenbeen? Dat gaat echt spelenderwijs.'
Jong geleerd, oud gedaan
'Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen', beaamt Ronald Keijzer van de organisatie achter Grote Rekendag. 'Eigenlijk zijn kinderen al vanaf hun geboorte van nature bezig met patronen herkennen en zich ruimtelijk oriënteren. Je verkent je wereld op een wiskundige manier. Als leerkracht kan je ze daar bewust van maken.' Bovendien vindt Keijzer dat taal- en rekenontwikkeling hand in hand moeten gaan.
Volgens Wentink is Grote Rekendag vergelijkbaar met de Nationale Voorleesdag. 'Alleen zijn we dat al helemaal gewend. Ook voor de allerkleinsten. Lezen en taalontwikkeling is ook voor die groep heel gewoon. Door Wiskids en meedoen met de Grote Rekendag doen we dat nu ook voor wiskunde.'
Heeft u opmerkingen of aanvullingen op dit bericht? Mail dan met de redactie: omroep@gld.nl