Internationale belangstelling voor nieuwe trolleybus

ARNHEM - Arnhem kent een lange geschiedenis van elektrisch rijden. Vervoerder Breng wil daar een nieuw hoofdstuk aan toevoegen. De hoofdstad van Gelderland heeft al het grootste trolleynetwerk in de Benelux, maar los van de bovenleiding komt het toch nog altijd aan op paardenkrachten uit een dieselaggregaat. Dat moet anders, aldus de vervoerder.

Zittend achter het stuur van de nieuwe bus geniet Jan Lagerweij van de nieuwe type trolleybus. 39 jaar al rijdt Lagerweij rond door Arnhem, hij heeft veel verschillende bussen gezien maar deze is wel heel comfortabel. De bus is qua indeling hetzelfde als een normale lijnbus, maar de bestuurdersstoel is bijvoorbeeld een echte degelijke werkstoel. Het accupakket neemt weinig ruimte in beslag; het gaat niet ten koste van zit- of staplaatsen.  

Afbeelding

Foto: Omroep Gelderland

'De bus niet meer uit'

'Als je kijkt naar de pantograaf die voor het contact met de bovenleiding zorgt, dan hoef ik de bus niet meer uit bij deze nieuwe bus', zegt Lagerweij. 'Met het slechte weer van vandaag is dat natuurlijk wel prettig.'

Er zijn meer onderdelen van de bus waar onderhoud zeer gemakkelijk is geworden. De accu die op dezelfde plaats zit als de dieselmotoren die in de normale bussen zitten, kan door een heftruck binnen een paar minuten verwijderd en vervangen worden. De accu's kunnen nu opladen met een capaciteit van 150 KvA per uur. Een bijkomend voordeel is dat elektromotoren vaak kleiner zijn dan een gangbare motor waardoor er extra ruimte is voor accucapaciteit. De enige manier waarover het hoofd gebroken wordt is: wat gebeurt er met de accu's nadat ze niet meer bruikbaar zijn en wordt de energie wel duurzaam opgewekt? 

Afbeelding

Foto: Omroep Gelderland

Internationale aandacht

Projectleider Hans Aldenkamp van Connexxion: 'Ik ben in dit hele proces nog geen tegenslag tegengekomen. Degenen die bij dit project betrokken zijn lopen de hele tijd met een big smile rond en dat valt natuurlijk wel op.' 

Bij de proef woensdag waren vertegenwoordigers uit Frankrijk, Engeland, Duitsland en Nederland. 'Iedereen ziet wel dat dit groene denken een modeverschijnsel is dat kansen biedt. Subsidies worden verstrekt om aan het doel dat de regering stelde voor 2024 te kunnen voldoen qua emissie-eisen.'

Meer over dit onderwerp:
Arnhem Openbaar vervoer
Deel dit artikel: