Nieuws

Nijmegen wil vijf miljoen van de provincie voor langverwachte Dorpensingel

Lobbyen. Het gebeurt meestal in de zogenoemde achterkamertjes. De lobby om vijf miljoen van de provincie te krijgen voor de veelbesproken Dorpensingel duurt de gemeente nu al zo lang dat ze maar een brief hebben geschreven met de concrete vraag: Geef ons vijf miljoen euro. © Omroep Gelderland
NIJMEGEN - Lobbyen. Het gebeurt meestal in de zogenoemde achterkamertjes. De lobby om vijf miljoen van de provincie te krijgen voor de veelbesproken Dorpensingel duurt de gemeente nu al zo lang dat ze maar een brief hebben geschreven met de concrete vraag: Geef ons vijf miljoen euro.
De gemeenteraad van Nijmegen nam in juli een motie aan van de SP waarin het college werd opgedragen zo'n rechttoe rechtaan verzoek te doen. De brief is naar het college van Gedeputeerde Staten gestuurd en naar de leden van Provinciale Staten.
'Ongebruikelijk, zo'n open lobby', zegt SP-fractievoorzitter Hans van Hooft die de motie indiende. 'Ik loop al een tijdje mee in de politiek en dit nog nooit gezien.'
Al zo'n twintig jaar staat de aanleg van de Dorpensingel-Oost (meestal aangeduid als de Dorpensingel) op de kaart in de plannen van de gemeenten Lingewaard en Nijmegen.

Dorpensingel houdt nu ineens op

Op 23 juli 2009 werd de ovatonde over de A325 tussen Nijmegen en Arnhem in gebruik genomen, maar aan de oostzijde houdt de afrit nog altijd abrupt op bij de parkeerplaatsen van de eind vorig jaar geopende bioscoop.
Ineens houdt de straat op. De gemeente wil de weg graag doortrekken. Foto: Google Streetview
De Dorpensingel is een belangrijk onderdeel van de verkeersstructuur in de Waalsprong. Geraamde kosten: 8,8 miljoen euro, exclusief nog meer dan een miljoen om maatregelen om de weg heen te treffen.
De gemeente Nijmegen vraagt niet om geld zonder zelf in de buidel te willen tasten. Er ligt ook vijf miljoen Nijmeegs geld klaar. En anderhalf miljoen van de gemeente Lingewaard. Maar met die 6,5 miljoen is er nog geen Dorpensingel.

Lobby heeft tot nu toe niks opgeleverd

De gemeenteraad van Nijmegen constateert dat de lobby van het vorige en huidige college van Nijmegen richting het vorige en huidige college van Gedeputeerde Staten van Gelderland tot nu toe niks heeft opgeleverd. 'De brief is een laatste ultieme poging om druk op de ketel te zetten', zegt SP-fractievoorzitter Van Hooft.
Van Hooft wijst ook op de verantwoordelijkheid die de provincie heeft: 'Het is niet enkel lokaal verkeer dat van die Dorpensingel gebruik moet maken, het is met name regionaal verkeer. Dus óók een regionaal probleem. Dan is het ook niet meer dan logisch dat de provincie bijdraagt aan de oplossing daarvan.'
Vooralsnog lijkt de provincie die verantwoordelijkheid niet zo te voelen, blijkt uit de woorden in de brief van het college van Nijmegen. 'Wij hebben al regelmatig overleg gehad met gedeputeerde Bieze over een bijdrage vanuit de provincie,' schijven de burgemeester en wethouders van de Waalstad.

Maximaal aantal auto's overschreden

De hoop is nu gevestigd op de provinciale begroting van 2017-2020. Die haast die wordt gevoeld komt omdat de Waalsprong maar blijft groeien en groeien. En met de nieuwbouw en de nieuwe bewoners ook het aantal auto's.
Fractievoorzitter Van Hooft: 'Het maximaal aantal auto's dat er volgens de wet mag rijden is al overschreden, zegt de wethouder van financiën tegen mij. Wie weet, als de nood het hoogst is, is de redding misschien nabij.'