Nieuws

*Taxi blijft weg *Bellen lukt niet *Chauffeur komt niet kennismaken; klachten over regiovervoer Avan

ARNHEM - Van een kind dat niet wordt opgehaald tot een man met beperkingen die al vijf dagen een rit probeert te boeken. Er stromen veel klachten binnen over het aangepast vervoer in de regio Arnhem Nijmegen.
Op maandagochtend komen bij Lichtenbeek in Arnhem, een school voor speciaal onderwijs, zeker 25 telefoontjes binnen. Ouders melden dat hun kind niet is opgehaald.
'Uiteindelijk druppelden de laatste kinderen om 10.45 uur binnen, twee uur nadat de lessen begonnen. Het is een puinhoop', vertelt directeur Marnix de Leeuw.
'Kinderen zijn ook thuis gebleven, omdat ouders niet de mogelijkheden hebben om hun kind zelf te brengen, zegt het schoolhoofd. Ik vind dit niet kunnen.' 

'Er kwam niemand...'

Op de stoep voor de school zit de familie Berkenfeldt uit Zevenaar. Vader en moeder zijn gekomen om zelf hun 4-jarige zoon Bram naar huis te brengen. Maandagochtend is Bram niet van huis opgehaald.
'De afspraak met de vervoerder was dat de chauffeur minstens twee weken van te voren contact met ons zou opnemen om afspraken en kennis te maken. Ik vond dat een hele goede afspraak. Bram is nog een jonkie en om die zomaar aan een wildvreemde mee te geven. Die afspraak is er niet gekomen en vanochtend zijn we maar aan de straat gaan staan, maar er kwam niemand,' zegt Martijn Berkenfeldt.

Telefonisch niet bereikbaar

Avan vervoert naast de leerlingen ook mensen met een beperking die een taxi nodig hebben. Zoals Jeroen Zwart, hij is blind en is sterk afhankelijk van vervoer. 'Het is ongelofelijk belangrijk, ik heb in een vreemd gebied echt van deur tot deur een taxi nodig.'
Maar een route reserveren of een klacht indienen is vrijwel onmogelijk, vooral omdat het bedrijf telefonisch niet bereikbaar is.

Niet naar openingsfeest

Zwart is lid van de regio-adviesraad doelgroepenvervoer, zeg maar de belangenvereniging van mensen die gebruik maken van het aangepaste vervoer. Ook bij hem stromen de klachten binnen. 'Ik ken iemand die naar het openingsfeestje van Avan wilde,' grijnst Zwart, 'maar de taxi kwam niet opdagen. En die taxi was al heel moeilijk te boeken geweest vanwege de slechte bereikbaarheid.'
Ook Tim Kroesbergen, die op Het Dorp in Arnhem woont, heeft last van de moeilijke bereikbaarheid. 'Ik heb zeker tien keer gebeld de afgelopen dagen, maar niemand te pakken gekregen. Dat betekent dat ik geen rit heb kunnen boeken. Ik ben boos, het voelt alsof mijn benen kwijt ben geraakt.' Ook andere bewoners in Het Dorp hebben er last van. 'Ik kan nog naar buiten, ik ben relatief goed, maar er zijn er hier ook genoeg die die luxe niet hebben.'

'Binnen 2 dagen oplossen'

De vervoersorganisatie regio Arnhem Nijmegen zegt er alles aan te doen om de uitvoering van Avan goed te laten verlopen en ernaar te streven om de problemen met het callcentrum binnen 2 dagen op te lossen. 'Wij begrijpen dat het voor mensen vervelend is als zij hun rit niet kunnen boeken of als leerlingen niet worden opgehaald.' 

Zie ook:

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!