Nieuws

Twijfel aan noodremredding na treinongeval Twello

Het is onwaarschijnlijk dat aan de noodrem is getrokken om een trein stop te zetten na een botsing tussen een auto en een trein in Twello. Dat antwoordt een politiewoordvoerder op vragen van Omroep Gelderland. Ook ProRail twijfelt aan deze lezing. Het ongeluk vond woensdagmiddag plaats. © News United
TWELLO - Het is onwaarschijnlijk dat aan de noodrem is getrokken om een trein stop te zetten na een botsing tussen een auto en een trein in Twello. Dat antwoordt een politiewoordvoerder op vragen van Omroep Gelderland. Ook ProRail twijfelt aan deze lezing. Het ongeluk vond woensdagmiddag plaats.
De politie meldde gisteren de 'held' te zoeken die de noodrem gebruikte. Die persoon zou een ramp hebben voorkomen.
Een 34-jarige inwoner van Twello raakte zwaargewond nadat hij met zijn auto een Duitse intercitytrein ramde. De trein kwam tot stilstand bij van de spoorbrug bij Deventer, zo'n 4 kilometer verderop. Het slachtoffer werd met een traumahelikopter naar het ziekenhuis in Zwolle afgevoerd. Hoe het ongeval heeft kunnen plaatsvinden, is nog niet bekend.

Uitspraak voorbarig

'De uitspraak dat een treinpassagier een mogelijke ramp heeft voorkomen door aan de noodrem te trekken is inderdaad wellicht ietwat voorbarig geweest', vertelt politiewoordvoerder Paul Koetsier. 'Inmiddels lijkt het onwaarschijnlijk dat aan de noodrem is getrokken. We sluiten het nog steeds niet uit, maar het is aannemelijker dat het niet gebeurd is.'

Veiligheidsvoorzieningen in trein

Een politiewoordvoerder gaf na het ongeval aan dat een passagier aan de noodrem zou hebben getrokken en daarmee erger had voorkomen. Koetsier: 'We vermoedden dit door een waarneming aan de trein zelf en enkele getuigenverklaringen.'
'Met de kennis van nu lijkt ons dat onwaarschijnlijk. Treinen hebben zoveel veiligheidsvoorzieningen dat het aannemelijk is dat de trein - óók als deze aan de zijkant wordt geraakt - uit zichzelf stopt.'
Een woordvoerder van de NS kan bevestigen noch ontkennen dat de trein uit zichzelf tot stilstand is gekomen. 'We horen verhalen, horen meningen en zien observaties ter plaatse. We wachten nu gewoon op de feiten over wat er precies gebeurd is. Tot die tijd gaan wij niet mee of er inderdaad aan de noodrem is getrokken en of de trein niet gefunctioneerd heeft', aldus de NS-woordvoerder. De NS is verantwoordelijk voor onder andere de treinen.
Nieuwsverslag van Omroep Gelderland over het ongeval:

'Technisch niet mogelijk'

ProRail - die onder andere verantwoordelijk is voor het spoor en de bovenleidingen - geeft aan dat het noodremverhaal huns inziens niet klopt. 'Het is technisch niet mogelijk. Maar aangezien de NS over de treinen en het personeel gaat, doen wij hier verder geen uitspraken over.'
De ProRail-woordvoerder gaf tenslotte nog aan dat hij niets wist over het mogelijk in het zonnetje zetten van de held. 'Dat kan ik niet bevestigen.' Dat leek woensdagavond de intentie. 

Onderzoek naar ongeval

Zowel de politie als de Deutsche Bahn - het was een internationale trein vanuit Berlijn - voert onderzoek uit naar het ongeval. De NS-woordvoerder verwacht dat de uitslag hiervan 'eerder weken dan dagen duurt'.

Zie ook:

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!