Nieuws

OV museum Winterswijk krijgt vorm, Blauwe Engel heeft eindelijk onderdak

WINTERSWIJK - 'Ik krijg hier tranen van in mijn ogen, dit is toch niet om aan te zien'. Hij wrijft met zijn hand over de Blauwe Engel en lacht, maar hij lacht als een boer met kiespijn.
Henk Beskers heeft een grote passie voor oude bussen en treinen. En dieseltreinstel DE2 oftewel Blauwe Engel, heeft het hart van Beskers gestolen. Het treinstel heeft jaren in weer en wind gestaan. Maar nu staat het binnen in een gloednieuw museum.
Foto: Omroep Gelderland, Henk Beskers bij de Blauwe Engel

Eindelijk een museum over Openbaar Vervoer

Het openbaar vervoer museum in Winterswijk krijgt eindelijk vorm. Dertien jaar is er over het museum gesproken en nu staat het pand er, op een steenworp afstand van station Winterswijk. 'Maar het is nog lang niet af hoor', zegt Beskers.
Inmiddels is hij verder gegaan met zijn werkzaamheden. Zittend op zijn knieën houdt hij een lijmpot en een latje vast. 'Niet te veel lijm', wordt hem gezegd. 'Ik ken jou wel'. Lachend zijn beide vrijwilligers bezig een loket te maken.
'We maken hier een ouderwets loket, dat je vroeger op stations had. Daar zit helemaal glas voor en onderaan komt een bakje waar het geld en de kaartjes in kunnen', legt Henk uit. Het loket wordt straks gebruikt als entree. Iedereen die het museum bezoekt koopt hier zijn kaartjes. 'En je krijgt ook echt zo'n ouderwets kartonnen kaartje'.
Illustratie: Stichting Transit Oost: Zo moet de entree van het museum er uit gaan zien

Modelspoorbaan, bussen en OV-les

Het museum moet de uitstraling van de jaren 60 en 70 krijgen. 'De mensen die bij ons komen herkennen die periode', legt Tomar Sonderen uit. Hij doet de PR. 'We hebben inmiddels zoveel spullen om te laten zien en dat gaat terug naar die tijd. Natuurlijk hebben we de modelspoorbaan Winterswijk 1920-1930. Heel veel mensen kennen die al en die is straks te zien. Maar we hebben ook bussen en kleding uit die tijd. En de Blauwe Engel reed sinds de jaren 50 rond in de Achterhoek'.
De Stichting Transit Oost, ontstaan uit het G.O.L.S.-station en Historisch Streekvervoer Achterhoek wil het verhaal over het openbaar vervoer in Oost-Nederland vertellen. 'We doen dat op een interactieve manier', zegt Sonderen.
'Zo krijgen we bijvoorbeeld een treinkop (de neus van een trein) te leen van het Spoorwegmuseum in Utrecht. We willen daarin een interactief programma maken. Het is leuk dat je aan de knoppen kunt zitten, maar wat ook vooral belangrijk is, is dat jij ziet wat de machinist ziet'. Later wil de stichting dit ook gebruiken voor lessen op scholen.
Foto: Omroep Gelderland, modelspoorbaan Winterswijk 1920-1930

Verhuur van spoor

Naast een museum is er in het pand ook een werkplaats. Hierin liggen twee sporen. Op het ene spoor staat vandaag de Blauwe Engel en op het andere spoor staat een trein van vervoersmaatschappij Breng. 'Wij verhuren dit spoor', legt Sonderen uit.
'Dit is een deel van onze exploitatie. Hiervan kunnen wij het pand betalen en dit geeft ons voor de komende jaren een garantie van inkomsten.' De stichting wil de prijs van het museumbezoek zo laag mogelijk houden. 'We hebben nu gemeenschapsgeld gekregen van de provincie en de gemeente om dit te realiseren, dan moeten we ook iets terug doen voor de mensen.'

Eerst museum dan de Blauwe Engel

Voordat het museum bezocht kan worden moet er nog wel heel wat gebeuren. De stichting hoopt dat volgend voorjaar alle werkzaamheden klaar zijn. En dan kan het museum ingericht worden. 'We willen ons geen harde datum stellen, maar volgend jaar zomer moet het museum wel draaien', lacht Sonderen.
Intussen loopt Henk nog een keer rond. 'Ik heb hier vaak over gedroomd en had nooit gedacht dat dit werkelijkheid zou worden, maar nu is het dan toch echt zo'. En als de werkzaamheden aan het museum zijn afgerond dan wacht het volgende project.
'Dan gaan we echt beginnen aan de Blauwe Engel, want hier ga ik echt niet mee naar buiten. Deze trein verdient een opknapbeurt.'
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!