Hoe ga je om met slaaptekort tijdens de Nijmeegse Vierdaagse?

NIJMEGEN - Tijdens de komende Nijmeegse Vierdaagse loop ik, Gerwin Peelen als verslaggever van Omroep Gelderland, de 50 kilometer. Mijn debuut op het wandelevenement en dus moet ik op zoek naar trucs om vier dagen wandelen te volbrengen. Hoe ga ik bijvoorbeeld om met het rare ritme waarbij ik midden in de nacht op moet staan en om pak 'm beet 11 uur al 30 kilometer in de benen heb?

Via het debutantenprogramma, ViaVierdaagse, is een trainingsschema aangereikt om de afstanden op te bouwen. Maar die wandeltrainingen beginnen in de meeste gevallen niet midden in de nacht en door het ritme van vroeg in de morgen wandelen kan er wel eens een slaaptekort ontstaan. 'Dat kan er wel voor zorgen dat het wandelen wat moeizamer wordt. Vooral aan het einde van de tocht kan het dan zwaar en lastig worden", vertelt bewegingsonderzoeker Arne Nieuwenhuys van de Radboud Universiteit. Hij doet onderzoek naar slaap en topsport en het effect van slaap op prestaties.

Moe maar klaarwakker

Volgens Nieuwenhuys betekent de fysieke prestatie van het lopen van de Vierdaagse niet direct dat het bed dan ook veel sneller wordt opgezocht. 'Natuurlijk is de slaapbehoefte groter na zo'n inspanning maar er speelt nog iets mee, namelijk het ritme van dag en nacht. Om 18.00 uur 's avonds ben je fysiek waarschijnlijk wel moe maar is je hormoonhuishouding nog hartstikke actief.'

Dan blijft de vraag wat er te doen is aan het slaaptekort wat dus waarschijnlijk zal ontstaan. 'Je zou kunnen proberen om in de week voor de Vierdaagse al wat op te schuiven naar dat andere ritme. Dat moet je geleidelijk doen maar als je bijvoorbeeld elke dag een halfuurtje eerder opstaat en het ritme maximaal twee uur naar voren haalt kan dat helpen. Daarbij moet je dan ook rekening houden met je eetpatroon. Die moet wel mee naar voren schuiven.' Dat betekent dus eerder ontbijten, lunchen en avondeten.

Tukkie doen na de finish

Als het allemaal meezit is het mogelijk dat ik halverwege de middag al over de finish ben. Dan is er natuurlijk nog tijd over. 'Je zou er voor kunnen kiezen om dan een middagdutje te doen. Het is aan te raden dat zo snel mogelijk na de finish te doen en natuurlijk niet te lang, anders kom je 's avonds niet meer in slaap', adviseert Nieuwenhuys.

Luister het hele interview dat Gerwin Peelen had met bewegingsonderzoeker Arne Nieuwenhuys terug:

Heeft u tips voor de Vierdaagse? Mail dan naar omroep@gld.nl of stuur een appje
Deel dit artikel: