Nieuws

Inzittende neemt het op voor chauffeur 'waterbus': 'Ik dacht: dit lijkt de Titanic wel'

ARNHEM - 'Ik moest even aan de Titanic denken, maar iedereen reageerde laconiek toen we de tunnel uit waren.'
Busreiziger Marc Nieuwland uit Arnhem neemt het op voor de bestuurder van de bus die maandagavond na noodweer bijna kwam vast te zitten in de spoortunnel bij station Presikhaaf in Arnhem-Noord. De tunnel was door de hevige regenval ondergelopen.
Filmpjes over de actie van de chauffeur van Breng zijn een hit op het internet. 'Gewoon schijt en gaan met die banaan', meldt een reageerder op Dumpert waar het filmpje massaal op wordt bekeken.
Niet iedereen kan de actie waarderen. 'Die krijgt ontslag als je het mij vraagt', zegt een. 'Met een beetje pech komt er water in de cilinders en staan alle zuigerstangen krom. Dan kan je nog wel even wachten op je loonsverhoging', is een andere reactie.
Sjonnie Breuker die een filmpje maakte en busreiziger Marc Nieuwland:

'De chauffeur heeft juist gehandeld'

De bestuurder moet zich vanmiddag melden bij de directie van TCR in Middelburg, het bedrijf dat door vervoerder Breng was ingehuurd. TCR heeft al besloten geen maatregelen tegen de chauffeur te nemen. Nieuwland is daar blij mee. 'De chauffeur heeft juist gehandeld. Mogelijk was het een inschattingsfout. Doorrijden was de enige optie. Dat vonden we allemaal', legt de buspassagier uit.
Hij en de handvol andere busreizigers zaten geen moment in de rats. 'We zagen het water naar binnen komen, ik had het eerst niet in de gaten, want ik reed achteruit. Er heerste een lacherig sfeertje. Op een gegeven moment zei iemand dat de deuren bij de eerste halte even open moesten, want dan kon het water er weer uit.'
Nieuwland stapte niet veel later uit in het centrum. 'Ik ben blij dat de chauffeur is doorgereden, want daardoor was ik op tijd voor mijn afspraak.'
's Avonds besloot de Arnhemmer een mail te sturen naar vervoerder Breng waarin hij de kant koos van de buschauffeur. 'Ik las op het internet negatieve reacties, dat het onverantwoordelijk gedrag was en dat de bestuurder ontslagen zou moeten worden. Ik heb proberen duidelijk te maken, dat de chauffeur er goed aan heeft gedaan uiteindelijk door te rijden.'

'Sympathiek gebaar'

Woordvoerder van vervoerder Breng Hendri Beltman vindt het een 'sympathiek gebaar'. 'Het is fijn te horen dat mensen het voor buspersoneel opnemen. Er wordt vaak op onze chauffeurs afgegeven, absoluut onterecht. We zijn blij met dit compliment, los van het feit dat de chauffeur al dan niet correct heeft gehandeld', zegt Beltman.

Zie ook:

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!