Nederlands beste naïeve schilder voelde zich miskend kunstenaar en gekwelde travestiet

GORSSEL - Volle vrouwen, ijdelheid, travestie en onmogelijke liefdes. Thema's die terug te vinden zijn in de schilderijen van Ferdinand Erfmann (1901-1968), volgens velen Nederlands beste naïeve schilder. In museum More in Gorssel is een unieke expositie te zien over werk en leven van Erfmann.

Het is de eerste grote overzichtstentoonstelling van de kunstenaar in 20 jaar, met ruim 80 schilderijen en documentatiemateriaal over zijn leven. Erfmanns naam en faam leeft vooral bij kenners en dat is echt zonde volgens artistiek directeur Ype Koopmans: 'hij verdient het om voluit in de aandacht te staan bij een breed publiek.'

Schoonheidsideaal

Erfmann, afkomstig uit een theaterfamilie, bouwde obsessief aan een oeuvre vol variétéartiesten, travestieten, prostituees en acrobaten. Maar ook zijn ongewone schoonheidsideaal beeldde hij uit in zijn schilderijen. Hij hield van stevig gebouwde vrouwen met bijna mannelijke armen en benen. Hij beeldde zichzelf ook als vrouw af. De schilder koos bewust voor een naïeve stijl. Naïeve kunst wordt gekarakteriseerd door een soort kinderlijke manier waarop het onderwerp wordt uitgebeeld.



​Miskend en eenzaam

Ondanks het artistieke en financiële succes aan het einde van zijn leven, bleef Erfmann hardnekkig geloven in zijn eigen 'onverkoopbaarheid'. Hij voelde zich een miskend kunstenaar, gekwelde travestiet en eenzame vrijgezel.

Museum More is het grootste museum voor Nederlands Modern Realisme. Het museum huisvest de collectie van zakenman Hans Melchers en opende de deuren in 2015.

Christine Dijkhuis bezoekt donderdag in Christines Cultuursnack de expositie samen met kunstkenner Hélène Besançon die vertelt wat het werk van Ferdinand Erfmann zo uniek maakt.

 

Meer over dit onderwerp:
Cultuursnack
Deel dit artikel:

Reageren