Nieuws

Undercover in de Oud Gereformeerde Gemeente voor 'Knielen op een bed violen''

ARNHEM - Hoe ver de voorbereiding van een acteur op een film kan gaan? Barry Atsma - hoofdpersoon Hans Sievez in de film 'Knielen op een bed violen' - bezocht een kerkdienst van de Oud Gereformeerde Gemeente
'Ik wilde een wereld beleven die de mijne niet is, het was een heftige en aangrijpende ervaring.'

Pezig en verbeten

Daarnaast viel Atsma ruim 9 kilo af om een geloofwaardige tuinder neer te zetten: 'Ik wilde die pezigheid van hard werken neerzetten, de verbetenheid in het geloof.' 
Maandag gaat de verfilming van de roman van Jan Siebelink, tegenwoordig inwoner van Ede, in première in theater Tuschinsky in Amsterdam. Een dag later is de film de openingsfilm van het gerenoveerde Rembrandttheater in Arnhem
Knielen op een bed Violen van schrijver Jan Siebelink over zijn jeugd in Velp werd lange tijd als niet te verfilmen beschouwd. Het boek dat ruim 800.000 keer verkocht werd, vertelt het leven van bloemenkweker Hans Sievez en zijn jeugdliefde Margje.

Onvoorwaardelijke liefde

Ze moeten hard werken om het hoofd boven water te houden, maar hun onvoorwaardelijke liefde houdt ze sterk. Tot op zekere dag de prediker Jozef Mieras opduikt, een man die Hans heeft leren kennen tijdens zijn opleiding in Boskoop.
De prediker wakkert de herinneringen van Hans aan zijn streng gelovige opvoeding aan. Als Hans op zijn kwekerij een mystieke ervaring heeft is hij ervan overtuigd dat hij God heeft gezien.
Hij verliest het zicht op de werkelijkheid en komt in de ban van een sektarisch geloof. Margje kan alleen maar toekijken hoe haar geliefde van haar weggedreven wordt en alles op het spel zet: zijn gezin, zijn gezondheid en zijn kwekerij.

Liefdesverhaal

Uiteindelijk lukt het Ben Somboogaart, regisseur van De Storm en Bride flight, het project vlot te trekken. Volgens Somboogaart is het verhaal van Siebelink in essentie een liefdesverhaal. Ook de auteur zelf heeft het ooit als volgt omschreven: 'Een man en een vrouw: de één wil overleven in het hiernamaals, de ander in het nu'.
Voor de regisseur stond het daarom ook vast dat hij aantrekkelijke mensen moest casten voor de rol van Hans en Margje om de sympathie van de kijker te behouden. 'Als je het boek leest krijg je op driekwart de neiging om het weg te leggen om Hans de huid vol te schelden dat hij alles in de waagschaal stelt, dat wilde ik voorkomen.'
'Het merkwaardige is overigens dat het gros van de acteurs die auditie deden zich in sombere zwarte kleding hadden gestoken terwijl uit het boek blijkt dat Margje en Hans zich zelfs in hun kleding onderscheiden van de Gereformeerde Broerders'. Uiteindelijk viel de keuze op Barry Atsma en Noortje Herlaar.
Voor  de rol van Jozef Mieras, de prediker, werd Marcel Hensema gecast. Hij omschrijft zijn karakter als iemand die heel gelovig is maar toch blijmoedig in het leven staat. 'Ik speel een blijmoedige man maar als je de film ziet, wordt Mieras een sinistere figuur omdat hij Hans en Margje meesleept in het ongeluk.'

Kwekerij nagebouwd

De roman van Jan Siebelink speelt zich grotendeels in en rond Velp af en dat leidde tien jaar geleden, kort na het verschijnen van de roman tot een heuse golf van Siebelinktoerisme op de Veluwezoom. 
Voor de opnames werd uitgeweken naar Doesburg. Somboogaart had graag meer op locatie in Gelderland willen opnemen, maar dat zat er niet in omdat de film voor een belangrijk deel Belgisch gefinancierd is en daar ook opgenomen moest worden.
Uiteindelijk kwam het gezelschap terecht in de Prosperpolder onder de rook van Antwerpen. Net als het Nederlandse deel van die polder, de Hedwige, wordt die ook onder water gezet in verband met de uitdieping van de Westerschelde.
De filmploeg vond een verlaten boerderij waarbij de kwekerij van vader Siebelink tot in de kleinste details werd nagebouwd. Toen de schrijver de set bezocht was het dan ook net of hij terugkeerde naar zijn jeugd.

Geblinddoekt

Hoofdrolspeler Barry Atsma bleef zelfs slapen op de set om zich nog beter in te leven in zijn rol. 'Het ging zelfs zo ver dat ik geblinddoekt naar de set gebracht wilde worden voor de scene waarin hij voor het eerst de kwekerij ziet nadat die door een storm verwoest is.' Volgens Atsma de enige manier om een geloofwaardige take naar te zetten.