Nieuws

Jeugdzorgorganisatie Boriz vraagt ex-cliënten om klacht in te trekken

VELP - Jeugdzorgorganisatie Boriz uit Velp wil dat ex-cliënten hun klacht tegen Boriz intrekken. Twee maanden geleden besloten Kimberley (24) en Anita (27) om een klacht in te dienen bij de klachtencommissie Gelderse Zorginstellingen, omdat Boriz niet de afgesproken uren zorg leverde, maar deze wel declareerde.
De nieuwe begeleider van Kimberley en Anita heeft de opdracht gekregen van Boriz om de cliënten te bewegen van de klacht af te zien. Directeur Syb Kops van Boriz heeft altijd ontkend dat er te veel uren in rekening zijn gebracht en wil niet ingaan op de vraag waarom de klacht ingetrokken moet worden. 'Hun begeleider was eerder directeur bij ons. Wij zijn nog bezig met de afwikkeling van haar zaak. Dat is een zaak tussen haar en Boriz.'

Boriz wil urendeclaratie niet geven

Inmiddels hebben vijf cliënten een advocaat in de arm genomen omdat zij het niet eens zijn met de te veel gedeclareerde uren. Volgens Kimberley hoefde ze van haar bewindvoerder nooit de urenbriefjes te tekenen. Maar toen ze er op een gegeven moment achter kwam dat Boriz 43 uur declareerde waar maar 8 uur zorg was geleverd, trok ze aan de bel. Inmiddels is Kimberley samen met haar bewindvoerder al maanden bezig om de urenbriefjes van Boriz te krijgen, maar deze krijgt ze niet.
Anita moest in januari tekenen voor 47 uur zorg, terwijl volgens haar maar 18 uur zorg verleend was. Ze zegt dat ze sinds november onder druk is gezet door Boriz om een handtekening te zetten voor de niet geleverde uren. In januari durfde ze het aan om niet te tekenen en in februari besloot ze om te stoppen bij Boriz.
De twee zijn vastbesloten om hun klacht niet in te trekken.

'Wij houden nooit urenbriefjes bij'

Ondanks dat in de zorgovereenkomst tussen Boriz en Kimberley staat dat de factuur een specificatie moet bevatten van de verleende zorg, is Kops helder over de urenbriefjes die Kimberley niet krijgt.
'Alleen als een bewindvoerder om urenbriefjes vraagt, houden wij deze apart bij. Als er niet om gevraagd wordt, wat net als bij Kimberley meestal het geval is, gebeurt dat niet. Wij houden alleen een urenstaat bij voor zorgkantoor Menzis. Maar die hoef ik niet aan Kimberley te geven.'

Reactie Menzis

Menzis vindt dat Kops de urenverantwoording wel moet overhandigen aan zijn cliënt. 'De cliënt moet verantwoording afleggen aan Menzis. Wij willen weten waar het geld aan is besteed. Een zorgorganisatie moet zijn administratie goed bijhouden. Het is gek als je zegt dat je dat niet bijhoudt. Wij vragen alle instellingen om verantwoording af te leggen.'
De klachten van de cliënten zijn bij Menzis bekend en het onderzoek ernaar loopt nog. 'De afdeling Fraude is er mee bezig en zo'n onderzoek kan lang duren. Als er signalen binnenkomen dan onderzoeken wij dat altijd. Wij doen nooit zomaar onderzoek. Het is nog niet bekend wanneer de uitkomst ervan verwacht wordt.'

Woning zonder overleg in verhuur

Ondertussen wonen Kimberley en Anita nog steeds in een woning van hun oude zorgverlener. Maar niet voor lang. Want zonder hun medeweten werd vorige week de huur van de woning opgezegd. Boriz wil dat de cliënten de woning per 1 augustus verlaten. Daarbij wordt ook de huur sinds het stopzetten van de zorg in februari in rekening gebracht.
'Wij moeten ieder zo'n 5000 euro terugbetalen. Wij wilden niet langer verder met de hulpverlening van Boriz, maar konden niet van de ene op de andere dag een nieuwe woning vinden. Nu kom ik er via internet achter dat mijn woning per 1 augustus in de verhuur is geplaatst. Ik ben hierover niet ingelicht.'
'Via mijn nieuwe begeleider kreeg ik te horen dat de makelaar afspraken wilde maken voor bezichtigingen. Maar ik wil geen vreemden in mijn huis. Ik word hier gestresst van en gespannen. Gelukkig heb ik per 15 september een andere woning gevonden, maar in augustus heb ik dus een probleem', aldus de 24-jarige Kimberley.

'Je krijgt niet zomaar een andere woning'

De 27-jarige Anita kreeg ook ineens via haar nieuwe begeleider te horen dat de makelaar had gebeld om afspraken te maken voor bezichtigingen. 'Van Boriz heb ik niets gehoord. Ik heb de zorgovereenkomst opgezegd, omdat Boriz veel meer uren declareerde dan dat ik zorg heb gekregen. Daarbij voelde ik me door de organisatie bedreigd. Ik wilde niet langer bij hen blijven, maar je krijgt niet zomaar een andere woning.
Gelukkig heb ik net de afspraken rond voor een nieuwe woning, omdat ik urgentie heb gekregen, maar ik vind niet dat ze mijn woning zomaar in de verhuur kunnen gooien zonder dat ik dat weet. Deze hele situatie heeft mij heel veel stress opgeleverd. En dat neem ik Boriz kwalijk. Ze zouden me moeten helpen in plaats van dwarszitten.'
De advocaat van de cliënten is verbolgen over de eenzijdige actie van Boriz. 'Ze snijden de weg af van deze mensen. Dit verdient niet de schoonheidsprijs', aldus advocaat Wouter van de Velde.

Reactie Boriz

Directeur Syb Kops van Boriz zegt in een reactie dat hij de woningen inmiddels weer van de site af heeft laten halen. 'Ik had via het wijkteam begrepen dat de cliënten per 1 juli een nieuwe woning hebben gevonden en daarom is hierover contact geweest met verhuurbedrijf Domica.  Door een misverstand zijn de woningen in de verhuur gegaan. Dat hebben we nu stopgezet.'

Hij vindt wel dat de cliënten de huur terug moeten betalen. 'De cliënten zijn willens en wetens weggegaan. Het kan toch niet zo zijn dat wij die vijf maanden huur op moeten hoesten? Dan hadden ze de zorg niet stop moeten zetten. Dat zit er nu eenmaal indirect aan vast.'
In verband met de privacy is de naam van een cliënt gefingeerd.
Heeft u opmerkingen of aanvullingen op dit bericht? Mail dan met de redactie: omroep@gld.nl