Menzis doet onderzoek naar fraude bij zorgverlener Boriz in Velp

ARNHEM - Zorgkantoor Menzis gaat individuele fraudeklachten onderzoeken die tegen zorgverlener Boriz uit Velp zijn ingediend.

 

Drie inmiddels voormalige cliënten van Boriz beschuldigen de zorgverlener van fraude. Boriz zou niet de afgesproken uren zorg leveren, maar deze wel declareren. Directeur Syb Kops van Boriz ontkent dat er te veel uren in rekening zijn gebracht.

Boriz biedt zorg aan 65 cliënten die begeleid worden in het dagelijks leven en bij het regelen van school, werk, post en financiën. Het gaat hierbij om jongeren vanaf 18 jaar en om volwassenen met een (licht) verstandelijke handicap of met een psychiatrische achtergrond.

 

De klachten

Anita (27) moest in januari tekenen voor 47 uur zorg, terwijl volgens haar maar 18 uur zorg verleend was.  Ze  zegt dat ze sinds november onder druk is gezet door Boriz om een handtekening  te zetten voor de niet geleverde uren. In januari durfde ze het aan om niet te tekenen en in februari besloot ze om te stoppen bij Boriz.

 

Bianca (21) zegt dat ze bedreigd is met huisuitzetting door Boriz als er niet zou worden getekend. Zij woont in een huis van de zorgverlener en heeft inmiddels besloten om bij haar moeder te gaan wonen. Ook zij is gestopt bij Boriz. Ze zou 70 uur per maand zorg moeten krijgen, maar zegt in januari nog geen 10 uur te hebben gekregen.

 

Kimberley (24) hoefde van haar bewindvoerder nooit de urenbriefjes te tekenen. Maar later kwam ze bij navraag bij haar bewindvoerder erachter dat Boriz eerder 43 uur declareerde waar maar 8 uur zorg was geleverd volgens haar. Haar pgb-budget zou door Boriz ook ingezet zijn voor haar vriend.

Klachten ingediend

Boriz heeft contracten met 22 gemeenten in de regio's Arnhem, Nijmegen en Ede. Anita, Bianca en Kimberley hebben bij Menzis, de gemeente Arnhem en een onafhankelijke klachtencommissie een klacht ingediend over de niet-geleverde zorguren. Menzis gaat de klachten nu onderzoeken. De gemeente Arnhem voert inmiddels gesprekken met Boriz over de klachten. Boriz zelf zegt één officiële klacht te hebben ontvangen en wacht de uitspraak van de onafhankelijke klachtencommissie af.

 

Uren controleren

Erik Roelofsen van Travanet is één van de bewindvoerders van de cliënten. Hij bevestigt dat twee van zijn cliënten geweigerd hebben om de urendeclaratie van Boriz te tekenen. Sinds augustus vorig jaar geeft hij geen toestemming meer voor betalingen aan zorgverleners als Boriz zonder dat cliënten de factuur getekend hebben.

‘Cliënten hebben het recht om te zien hoeveel zorguren er worden geleverd en gefactureerd worden. Als bewindvoerder kan ik die zorguren niet controleren, omdat ik er niet bij ben geweest. En je moet je als bewindvoerder wel kunnen verantwoorden. Als een cliënt niet wil tekenen dan zullen wij als bewindvoerder onderzoek doen’, zegt Roelofsen die zijn cliënt heeft geholpen met het indienen van de klacht.

 

Reactie Boriz

Syb Kops is directeur en oprichter van Boriz. Hij betwist met klem dat er meer uren zijn gedeclareerd dan dat er zorg is geleverd. ‘Wij hebben voor alle uren die we in rekening hebben gebracht zorguren geleverd bij de cliënt.’ Hij zegt in een reactie dat ze te maken hebben met een problematische doelgroep die bij een slechte dag wel eens geen zin kan hebben om te tekenen. ‘Of ze zeggen dat we niet zijn geweest of minder begeleiding hebben gekregen’, zegt Kops. Daarom ziet hij liever dat cliënten niet hoeven te tekenen van een bewindvoerder. In tegenstelling tot Travanet hoeven cliënten volgens Kops van de meeste bewindvoerders niet te tekenen.

 

Raad van Toezicht opgestapt

En er is meer aan de hand bij Boriz. Want de Raad van Toezicht heeft zich begin dit jaar teruggetrokken uit de zorgorganisatie. De Raad van Toezicht kreeg onvoldoende informatie om toezicht te kunnen houden. Volgens de voorzitter van de Raad  is de toezichthouder in januari gestopt, omdat er een communicatieprobleem was binnen de directie. Er was een mediationtraject ingezet, maar dat mocht niet baten.

'Het communicatieprobleem had zulke vormen aangenomen dat we niets meer konden betekenen', aldus Martine van Schaijk, voorzitter van de Raad van Toezicht. 

In een reactie zegt Kops: ‘Ik vind het niet chique dat ze zich per mail hebben teruggetrokken.’  Volgens hem is de Raad altijd geïnformeerd en zijn er inmiddels nieuwe leden voor de Raad gevonden die nog benoemd moeten gaan worden.

 

Rechtszaak

Dat het rommelt bij Boriz werd onlangs duidelijk in het kort geding dat de twee directieleden Syb Kops en Annet Hermes van Boriz hebben aangespannen tegen hun mededirecteur Andrea De Kruiff.  De twee zegden De Kruiff het ontslag aan en ze beschuldigen haar ervan dat ze voor haar nieuwe bedrijf Evitaa cliënten van Boriz ronselt. Voor de rechter verklaart De Kruiff dat haar ontslagtraject is ingezet nadat zij niet op de avances van haar mededirecteur was ingegaan. En dat vanaf toen de problemen zijn begonnen in de organisatie. Inmiddels is De Kruiff zelf, volgens haar advocaat in overleg met Boriz, een nieuw bedrijf aan het opstarten en zijn haar cliënten met haar mee gegaan. En dat is tegen het zere been van Boriz.

Cliënten afpakken

Kops ontkent de aantijgingen. Volgens hem komt het vaker voor dat andere bedrijven cliënten bij hem weg willen plukken. ‘Ze zijn uit op cliënten met zware indicaties. Daar zit veel geld achter en dat is daarom interessant voor andere partijen.’ De drie cliënten die de klachten hebben ingediend zeggen dat ze er zelf voor hebben gekozen om weg te gaan bij Boriz. ‘We waren ontevreden over de zorg die we kregen bij Boriz en voelden ons regelmatig bedreigd. Wij wilden graag bij Andrea blijven, omdat zij onze vertrouwenspersoon is.’

Om anoniem te kunnen blijven, zijn sommige namen van cliënten gefingeerd.

Meer over dit onderwerp:
Zorg-PGB
Deel dit artikel: