Nieuws

Ongeluk Teuge: NS kreeg alleen aanbeveling over 'gevaarlijke treinen'

Ongeluk Teuge: NS kreeg alleen aanbeveling over 'gevaarlijke treinen'
De NS heeft niks fout gedaan door de oude Mat64-treinen niet aan te passen.
TEUGE - De NS heeft niks fout gedaan door de oude Mat64-treinen niet aan te passen.
Zo zegt de Inspectie Leefomgeving en Transport, voorheen Inspectie Verkeer en Waterstaat.
Volgens de Telegraaf zou de NS al jaren met gevaarlijke oude treinen rijden, die na een aanrijding een enorme ravage aanrichten. Zoals dat ook na het ongeval in Teuge ook het geval was.  Daarnaast zou de spoorwegmaatschappij een onderzoek van de inspectie, bij een eerder ongeluk in Coevorden, in de wind hebben geslagen.
In dat rapport werd bijvoorbeeld het signaal aangegeven dat de Mat 64-treinen mede door het ontbreken van een baanschuiver een grote kans heeft op ontsporing. SP-Kamerlid Bashir reageerde daarop geschokt in de Telegraaf en noemde de NS nalatig. Maar volgens de inspectie heeft de NS daarin niks fout gedaan. 'Wij maken in onze rapporten onderscheid tussen tekortkomingen, overtredingen en signalen. Signalen zijn belangrijke aandachtspunten, maar geen afwijkingen op de norm of regelgeving. De vervoerder moet zelf bekijken of ze daarop wel of geen actie ondernemen. 

'NS: onderzoek Teuge loopt nog'

De NS laat weten dat er destijds geen aanpassingen zijn gedaan vanwege de levensduur van de treinen. 'Langzaam zouden er steeds minder van deze treinen gaan rijden. Eind 2015 gaan ze er ook helemaal uit. Er zijn er nu nog maar 43', aldus woordvoerder Martijn Kamans.
Wij vinden dan ook dat de Telegraaf een bepaalde toon aanslaat in het bericht waarin de treinmaatschappij zich niet herkent. 'De treinen zijn gewoon van toegelaten materieel. De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft deze trein toegelaten.
Of de schade bij Teuge ook was ontstaan met andere treinen, durft Kamans niet te zeggen. 'Het onderzoek in Teuge loopt nog. We weten ook niet hoeveel schade er was ontstaan als de trein een baanschuiver had. En we weten dat er kans is op schade als een trein hard tegen een auto aan rijdt.'

'Er zijn in Nederland geen onveilige treinen'

De Mat 64 rijdt nu nog dagelijks over het spoor van Ede-Wageningen naar Arnhem en vaak op het traject Nijmegen-Den Bosch en dus in dit geval op Deventer-Apeldoorn. Toch hoeven treinreizigers zich geen zorgen te maken, meldt de NS in een schriftelijke reactie. 'Op het Nederlandse spoor rijden immers geen onveilige treinen.'