Nieuws

Duitsland gaat tol heffen - 5 vragen en antwoorden

Duitsland gaat tol heffen - 5 vragen en antwoorden
Na maandenlang overleg is de Duitse regering eruit: op de snelwegen moet tol worden betaald.
ARNHEM - Na maandenlang overleg is de Duitse regering eruit: op de snelwegen moet tol worden betaald.
Maar wie moet er betalen? En waar? En hoeveel kost het? En staat het nu echt helemaal vast dat die tol er komt? 5 vragen, 5 antwoorden.

Waarom gaat Duitsland tol heffen?

Duitsland kent een uitgebreid netwerk van Autobahnen (bijna 13.000 km) en Bundesstraßen (39.000 km). De wegen worden intensief gebruikt en de komende jaren zal er alleen maar meer verkeer komen, denkt de regering. Om de wegen goed te kunnen onderhouden en uit te breiden, is veel geld nodig. De automobilisten die gebruikmaken van de wegen - inwoners van Duitsland én buitenlanders - moeten daarom meebetalen. Er was al besloten dat ook lichtere vrachtwagens tol moeten gaan betalen. Vrachtwagens met een gewicht vanaf 12 ton moesten dat al.

Wie moeten er betalen en hoeveel?

Duitse automobilisten krijgen automatisch een (elektronisch) vignet voor gebruik van Autobahnen en Bundesstraßen. Het bedrag hangt af van de cilinderinhoud en de uitstoot. Het maximum is 130 euro per jaar. De Duitsers worden gecompenseerd: ze gaan minder motorrijtuigenbelasting betalen.
Buitenlanders moeten gaan betalen als ze de Autobahn op willen. Voor het gebruik van Bundesstraßen, de B-wegen, hoeven ze niet te betalen. Dus onder anderen Nijmegenaren die inkopen doen in Kleve kunnen gerust zijn: alles blijft bij het oude.
Buitenlanders kunnen voor de Autobahn een jaarvignet kopen (maximaal 130 euro), maar ook een vignet voor 10 dagen (10 euro) en eentje voor 2 maanden (22 euro). Het vignet kan via internet en bij tankstations worden gekocht.
Voor campers moet ook worden betaald. Motoren, elektrische auto's, invalidenauto's en ziekenwagens zijn vrijgesteld van tol. Controleren doen de Duitse autoriteiten steekproefsgewijs met nummerbordherkenning.

Wanneer gaat de tolheffing in?

Aanvankelijk wilde verkeersminister Alexander Dobrindt de tolheffing vanaf 1 januari 2016 invoeren. Nu houdt hij het op '2016'. Dat kan dus ook eind 2016 zijn.
Het plan hoeft niet te worden voorgelegd aan de Bondsraad, de vertegenwoordiging van de 16 deelstaatregeringen. De Bondsdag, het parlement, moet er nog wel mee instemmen. Daar worden geen problemen verwacht. De coalitiepartijen hebben immers een meerderheid.

Komt die tolheffing er dan echt?

Duitsland moet nog wel afrekenen met kritiek uit Brussel. Volgens de Sloveense eurocommissaris Violeta Bulc is de tolwet strijdig met EU-recht. Bulc spreekt van discriminatie (Duitsers worden bevoordeeld) en ze vindt de tarieven voor 10 dagen en 2 maanden te hoog.
Dobrindt is ervan overtuigd dat Duitsland niets verkeerd doet. Hij heeft er prof. dr. Christian Hillgruber van de universiteit van Bonn naar laten kijken. Die stelt dat het binnen de EU is toegestaan te schuiven tussen verschillende belastingvormen die dienen ter financiering van de verkeersinfrastructuur. Dobrindt ziet de gesprekken met Bulc dan ook met vertrouwen tegemoet.  
CDA-europarlementariër Wim van de Camp noemt de wetsvoorstellen 'een grappige poging, maar het duiveltje zit in de staart. Dobrindt blijft de Duitsers compenseren. Dit zal Europa nooit accepteren.' Van de Camp nam begin september 42.000 handtekeningen van de ANWB in ontvangst als ondersteuning van zijn protest. Hij leidt het verzet in het EU-parlement.

Hoeveel levert die tol Duitsland eigenlijk op?

Tja, dat is de vraag. Dobrindt gaat ervan uit dat er na aftrek van alle kosten 500 miljoen euro overblijft. Dat wordt direct weer in de infrastructuur geïnvesteerd. Volgens de ADAC, de Duitse ANWB, valt de opbrengst veel lager uit: 262 miljoen euro, van buitenlandse automobilisten. De kosten bedragen volgens de ADAC 300 miljoen euro. Kortom: het kost alleen maar geld, aldus de ADAC.