Bellers leggen KPN-directeur het vuur na aan de schenen over #geen112

ARNHEM - KPN-directeur Jacob Groote beantwoordde maandagochtend live in de radio-uitzending van Omroep Gelderland vragen van luisteraars over mobiele bereikbaarheid.

Aanleiding zijn de honderden reacties die zijn binnengekomen bij het Meldpunt Geen112 van Omroep Gelderland over slecht mobiel bereik.

1000 meldingen

Het probleem speelt niet alleen in Gelderland. Vertegenwoordigers van vier regionale omroepen - naast Omroep Gelderland ook RTV Noord, Omroep Zeeland en RTV Drenthe - overhandigen dinsdag 9 september ruim 1000 meldingen die zijn binnengekomen bij de meldpunten #geen112 aan de voorzitter van de Vaste Kamercommissie van Economische Zaken.

De petitie wordt aangeboden om half 2. Die bijeenkomst, die in de Statenpassage plaatsvindt, is openbaar. Omroep Gelderland doet er verslag van op web, radio en tv.

De dag erna is er een hoorzitting over deze problematiek. Die duurt van 14.00 tot 16.00 uur. Wijkagent Saris uit Winterswijk en Engelina van Steenbrugge (auteur van het rapport 'Problemen 112 Zaltbommel') vertellen daar over de gevolgen van slechte mobiele bereikbaarheid.

CDA-Kamerlid Jaco Geurts, die de 112-problemen op de politieke agenda in Den Haag heeft gezet, is verheugd dat de KPN-directeur vragen heeft willen beantwoorden. Dat is volgens hem wel eens anders geweest. Geurts heeft zelfs een beetje medelijden met hem. 'Ik hoorde dat hij met iedereen contact gaat opnemen en alles gaat uitzoeken. Hij krijgt het nog druk vandaag.' Providers zijn niet verplicht om een 100 procent-dekking te regelen. Geurts wil dat dit verandert.

#geen112

Uit de ruim 350 Gelderse meldingen blijkt dat mensen in de hele provincie problemen hebben in noodgevallen de hulpdiensten te bereiken. Ook hebben mensen andere problemen, bijvoorbeeld met het ontvangen van sms'jes. Dat is lastig voor mensen die in de zorg werken en snel ter plekke moeten zijn. Of voor mensen die internetbankieren.

Omroep Gelderland was de eerste die in mei startte met het meldpunt Geen112.gld.nl. Bij de redactie kwamen signalen binnen dat door het niet kunnen bellen van 112 met de mobiele telefoon, mensenlevens op het spel stonden.

Dat in de grensregio het mobiele bereik gebrekkig kan zijn, was al bekend. Uit de kaart die bij het meldpunt Geen112.gld.nl is gemaakt, blijkt dat ook in veel andere delen van de provincie problemen zijn met het mobiele bereik.

Publiek

De regionale omroepen kijken terug op een succesvol project. 'Met acties als deze laten wij zien dat wij samen met hun publiek maatschappelijke kwesties aan de orde kunnen stellen. Wij bedanken de mensen die de moeite hebben genomen om hun ervaringen te delen. Namens het publiek van de regionale omroepen, zullen wij hun ervaringen bij de politiek en de providers onder de aandacht brengen', aldus adjunct-hoofdredacteur Marieke Bakker van Omroep Gelderland.

Minder vaste bellers

Maandag werd bekend dat opnieuw minder Nederlandse consumenten een vaste telefoonaansluiting hebben. In het tweede kwartaal van dit jaar daalde het aantal vaste aansluitingen met 0,2 procent tot 6,21 miljoen.

Het aantal vaste telefoonaansluitingen via internet groeide wel, met 0,7 procent tot 5,18 miljoen. Dat was vooral het gevolg van het groeiende aantal verbindingen via glasvezelnetwerken.

Deel dit artikel: