Nieuws

Recensie Nick & Simon in het GelreDome

ARNHEM - Verslaggever Karel de Jong was vrijdagavond bij het concert van Nick en Simon en schreef daarover een recensie.
Ook vroeg hij bezoekers om een reactie.

Recensie

Nick en Simon in het GelreDome. Dan denk je natuurlijk al snel aan Symphonica in Rosso. Enkele fans hebben zich vandaag dan ook in het rood uitgedost. Maar vanavond geen Symphonica, deze avond puur Nick en Simon. De avond begint dan ook niet rood, maar blauw, zelfs het weer past zich erop aan: dwars door de regen begeven de fans zich naar het stadion (en mijn ruitenwissers begeven het juist op deze avond!). En als de heren het podium opkomen is alles blauw, tot en met de gitaar van Nick.
Het duo begint later dan gepland omdat veel fans nog in de file stonden (hadden ze ook maar met de NS moeten komen zullen Nick en Simon gedacht hebben!). Toch kleurt het GelreDome spoedig warm rood. De mannen spelen een selectie van hun kerstalbum dat net is uitgekomen. Terwijl het buiten nog herfst is, is het hier binnen al volop kerst, met sneeuw en al. Maar eerst komen er een paar bekende nummers langs zoals De dag dat alles beter wordt en Kijk omhoog.
Overigens is de associatie met Symphonica in Rosso niet eens zo gek, want net als bij dit muziekfeest (de versie van Nick en Simon was in 2011) zijn er ook vanavond gastartiesten. Nick en Simon zijn nog maar net begonnen als The Opposites het podium opkomen met hun hit Slapeloze Nachten en terwijl die twee mannen het feestje verder opstoken, staat Johannes (bekend van The Voice of Holland) naast me al klaar om even later zijn rauwe stemgeluid het GelreDome in te slingeren. De 32.000 fans genieten volop. Vooral beneden in de zaal waar het deint als een onstuimige zee,  maar ook de fans op de stoeltjes genieten en zelfs de vrouw in het ziekenhuisbed die hier vanuit het Rijnstate ziekenhuis met een ambulance naartoe is gebracht, geniet met volle teugen.
Net als de rij zoetsappige ballads mij te lang wordt, lijkt het of Nick en Simon mijn gedachten raden en spelen ze Wat een nag uit hun laatste tv-serie Die Suid-Afrikaanse Droom, gevolgd door Lying in the morning sun en The Lion Sleeps tonight. Maar De Leeuw slaapt helemaal niet, hij is klaarwakker! Paul de Leeuw staat in pyjama naast de heren op het podium middenin de zaal.  Jammer dat Paul daarna Droomland inzet maar na Vlieg met me mee naar de regenboog komt het tempo er gelukkig weer in. En als Guus Meeuwis het podium betreedt ziet hij met eigen ogen dat je niet persé in het Philips stadion hoeft te zijn om een feestje te vieren. Nee, hier in het Gelredome kunnen ze het ook!
Wanneer Nick en Simon als laatste nummer Rosanne aankondigen is het publiek gespeeld verontwaardigd, het is duidelijk dat er nog wat toegiften zullen volgen. En werkelijk iedereen die ik na afloop spreek is dik tevreden over het Volendamse feestje dat Nick en Simon hier hebben gegeven. Ook dorpsgenoot Jan Dulles van de 3J's die ik nog even spreek is onder de indruk.
Nick en Simon, het is niet direct de muziek die ik in de huiskamer zal opzetten, maar als ik het kon betalen nodigde ik ze graag uit om bij mij thuis ook eens zo'n feestje te komen geven.