'Zevenaar twitterde te weinig over brand'

ZEVENAAR - De gemeente Zevenaar had tijdens de brand bij kunststofverwerker Promens in Zevenaar meer moeten twitteren met verontruste bewoners.

Dat zegt Martijn Rijk van HowAboutYou, een bedrijf gespecialiseerd in communicatie via sociale media voor gemeenten.

Tijdens de brand stelden veel mensen online vragen over rook, roetdeeltjes en de rookpluim. De gemeente Zevenaar opende al snel pagina's met informatie op zevenaar.nl. Dat is goed volgens Rijk, maar daar blijft het niet bij:

'Als je kijkt naar wat Cohen heeft opgeschreven na de rellen in Haren, dan zegt Cohen: je moet luisteren, duiden en doen. De gemeente luistert goed. Wat de gemeente ook wel gedaan heeft is duiden via de website. Maar het doen, het communiceren, dat is vandaag niet uitgevoerd'.

Online veel vragen

Rijk analyseerde de onlinecommunicatie tijdens de brand. Daaruit bleek dat er op het Twitteraccount van het crisiscommunicatieteam 253 vragen binnenkwamen. Bij de gemeente zelf kwamen op Twitter nog eens 182 vragen binnen.

De Rijk: 'Helaas besluit de gemeente om niet te reageren daarop. Maar een centrale pagina op de website neer te zetten. Wat je nu ziet is dat mensen niet meer naar zo'n website gaan maar hun informatie vanuit social willen hebben'.

Direct communiceren

Daarom is het volgens Rijk belangrijk om rechtstreeks antwoord te geven op vragen. 'Als je die vragen daar gelijk beantwoord, dan hoeven mensen vaak de vraag niet meer te stellen omdat ze het antwoord al terug kunnen lezen'.

Eerdere berichtgeving:

Meer over dit onderwerp:
Brand Zevenaar
Deel dit artikel: