Inspectie onderzoekt werkdruk Pleyade

ARNHEM - De Inspectie SZW, de arbeidsinspectie, gaat onderzoek doen naar de arbeidsomstandigheden bij stichting Pleyade in Arnhem.

Volgens vakbond Abvako FNV is de werkdruk bij de zorginstelling voor ouderen veel te hoog. De vakbond liet een onafhankelijk onderzoek doen door Pieter Lakeman. Die constateert dat extra geld bedoeld voor opleiding en meer handen aan het bed, wordt opgespaard voor nieuwbouw. Pleyade ontkent de beschuldigingen en stelt dat het geld wel degelijk is gebruikt voor meer handen aan het bed en het opleiden van personeel.

Abvakabo FNV en Pleyade leven al langere tijd in onmin met elkaar. Pleyade liet vorige maand weten medewerkers van de vakbond te weren als ze opnieuw bij de instelling willen overleggen of actie gaan voeren. Volgens de instelling is de vakbond meerdere keren onaangekondigd binnengeweest in het Arnhemse verpleeghuis Altenova. Dit zorgt volgens Pleyade voor te veel onrust en de privacy van de oudere bewoners zou zo worden geschonden. Medewerkers van Altenova legden al enkele keren het werk neer.

A A A
dinsdag 12 februari 2013 | 13:00 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 12 februari 2013 | 17:57
|

REACTIES

Geplaatst door: margriet - 25-02-2013 09:57
Sorry anoniem, ik reageer niet op berichten van anonieme inzenders
Geplaatst door: anoniem - 13-02-2013 20:42
Beste Margriet;

Mogelijk is het je ontgaan maar in het jaar 2012 zijn er wel degelijk extra werknemers aangetrokken; ik ken zeker 2 ZZP-ers die aan de chronische somatische kant zorg hebben verleend. Wat denk je dat een ZZP-er niveau 3 kost?
Bovendien denk ik dat het niet onverstandig is om een te kijken naar de hoeveelheid energie die gestoken wordt in deze 'strijd'. Resultaat is in ieder geval dat steeds minder mensen kiezen voor Pleyade, waar we allemaal last van gaan krijgen. Had alle energie nu eens gestopt in projecten voor de verbetering, danwel het verhogen van effictiëntie.

Tenslotte zou ik graag nog kwijt willen dat het slechts een klein deel van de Altenova werknemers betreft. Verreweg het grootste deel komt met plezier naar het werk! Ook de andere diensten herkennen zich niet in de gekozen ramkoers. M.i. worden de werkemers gebruikt als gereedschap in een politiek spel van de Abvakabo.

Toch geloof ik dat je wel voor je idealen staat waarvoor hulde. De vraag is echter of de ideeën en denkbeelden nog wel kloppen met de realiteit van vandaag. De zorgkantoren zitten aan de knoppen, niet de bestuurders...
Geplaatst door: A Luyten - 13-02-2013 17:43
Je beantwoord mijn vraag wederom niet dus ik laat het hier bij.
Geplaatst door: margriet - 13-02-2013 14:50
Wat betreft Lakeman, dat is jouw mening, maar ik ga niet af op zulke berichten van voor en tegenstanders, misschien kun je eens kijken op zijn website. Ik werk(te) met hart en ziel voor "mijn" bewoners, en hebben genoeg aangegeven dat werkdruk te hoog was en is op mijn afdeling. Werd nooit wat mee gedaan. Eens is het klaar, en moet je wel optreden en aktie ondernemen. Ik ging maar door, met hart hoofd en handen.
Totdat het lichaam zegt, stop, het gaat niet meer. Wat nu mijn arts heeft bevestigd. Zoals hij zei: wat een ander in 10 jaar doet heb jij in 5 jaar gedaan.
Geplaatst door: A Luyten - 13-02-2013 14:24
Google Lakeman en je weet genoeg, ben niet onder de indruk van die man, tegendeel. Rot voor je zoals jouw situatie is. Je bent een zorgcollega van mij en ik respecteer jouw beleving van zaken. Visies en meningen mogen verschillen. Blijft mijn vraag: met zoveel werk in de zorg, waarom blijven werken op een plek waar je het niet naar je zin hebt?
Geplaatst door: margriet - 13-02-2013 13:58
@a.luyten
Ja intimidatie en angstcultuur,, ik durf dat te zeggen, ik bijt wel van me af, maar velen niet, en dat er medewerkers zijn die niet meer willen praten met collegae alleen om het feit dat zij lid van abvakabo zijn, gaat toch wel erg ver. Of niet dan. Ik praat niet op de werkvloer over de bond, ben zelfs al 5 maanden in de ziektewet, ben lopend patient, maar doe wel mee aan de akties, en dat weet vrijwel iedereen, en als ze je dan zonder wat te zeggen voorbij lopen, aan wie ligt het dan. En over het rapport Lakeman, ja die is er, en zal binnenkort komen. Je denkt toch niet dat het een fabel is. Ik ben blij dat ik de feiten ken, en geen verhalen rondbazuin, zoals momenteel gebeurt door enkele collegae. Jij weet wie en hoe.
Geplaatst door: A Luyten - 13-02-2013 13:20
Angstcultuur, intimidatie allemaal grote woorden. Het zorgveld ligt qua werk volledig open, werk zat. Waarom kiest men ervoor als men deze werkplek zo negatief ervaart hier te blijven werken? Leg het mij eens uit. Voor de bewoners? Klagers blijven klagers, waar ze ook werken, das mijn beleving.
Geplaatst door: margriet - 13-02-2013 00:57
Aan Barbara
Wat een taal gebruik je. Respect zou op zijn plaats zijn. Vergeet niet dat er medewerkers lid van abvakabo zijn. Dus zij zijn nu ook schoften en kleuters? Medewerkers hebben zich verenigd in abvakabo. En strijden voor een goede zaak.
Ieder het zijne. Dat jij er een persoonlijke strijd van maakt moet je zelf weten, de actievoerders branden niemand persoonlijk af, in de (social) media, ik ken er die dat wel doen. En dat jij zo positief bent over pleyade , de polderhof, is ok, maar denk ook aan je collega's op altenova, die onder geheel andere omstandigheden moeten werken. Ik zou zeggen, ga daar eens een weekje werken.
Geplaatst door: miranda - 12-02-2013 22:39
Wanneer gaat er nou iemand eens actie ondernemen bij Pleyade? Die directeur moet echt eens terecht gewezen worden. Tonnen verdienen en dan ook nog je werk eens slecht doen. Respect voor de dames die door blijven strijden én voor de vakbond!!!!
Geplaatst door: Barbara - 12-02-2013 18:26
anoniempje, allereerst als je zoveel commentaar hebt vind ik het zwak dat je je naam er niet bij zet. ten tweede hebben de medewerkers van anders locaties NOOIT ontkent dat er geen werkdruk is op altenova.ten derde worden mengen je collega's ermee, ook van andere locaties omdat we meegesleurd worden door de abva die zonodig overal moeten gaat opruien. Een stelletje schoften zijn het. het zijn net kleuters, hard bleren voor een beetje aandacht. krijgen ze wat ze hebben willen is het nog niet goed.
Nieuw bericht