Nieuws

Akkoord over derde spoor; pijn in Tricht blijft

De gemeente Geldermalsen en het ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben een akkoord op hoofdlijnen bereikt over de herinrichting van het spoor in de gemeente en dan met name in het dorp Tricht.
ARNHEM - De gemeente Geldermalsen en het ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben een akkoord op hoofdlijnen bereikt over de herinrichting van het spoor in de gemeente en dan met name in het dorp Tricht.
In een dinsdag uitgegeven verklaring meldt de gemeente dat de tijd is gekomen om knopen door te hakken. Dat gebeurt de komende maanden door de gemeenteraad en staatssecetaris Mansveld.
Details worden vrijdag bekend. Het plan is omstreden in Tricht waar een derde spoor komt. De inwoners vrezen meer lawaai en trillingen. Een nieuwe actie tegen de plannen is alweer aangekondigd.

Jarenlang hoofdpijndossier

De plannen voor een derde (goederen)spoor bij Tricht is al jarenlang een hoofdpijndossier in de gemeentepolitiek van Geldermalsen en een bron van irritatie en protest bij de inwoners van het dorp Tricht.
Het bestaande dubbelspoor dat het dorp doorsnijdt, moet vanwege de groei van het goederen- en reizigersvervoer en de aansluiting op de Betuwelijn in 2010 worden uitgebreid met een derde spoor. De gevolgen voor het dorp zijn immens en daar is sinds 2010 veel en fel over gesproken, gedebatteerd en actiegevoerd.

B en W: nu verder

Volgens b. & w. van Geldermalsen is na een lang proces van onderzoek, overleg en inspraak nu het punt bereikt om de plannen definitief uit werken en een besluit te nemen over het hele pakket. Het gemeentebestuur koos bij het begin van de planvorming in 2010 voor een 'kritische maar tegelijkertijd coöperatieve' opstelling. Zijn vrees was dat het ministerie bij teveel tegenstand en dwarsliggen de gemeente buitenspel zou zetten en het hele plan eenzijdig zou opleggen.
Door constructief mee te werken kan voor Tricht het maximale uit de onderhandelingen worden gesleept, zo was en is de gedachte. Dat veel inwoners van Tricht nog steeds ontevreden zullen zijn met de uitkomst is onvermijdelijk, aldus een woordvoerder van de gemeente. 

Veel hete hangijzers

Het hoofdlijnenakkoord bevat veel hete hangijzers, waarvan de belangrijkste de aanpak van geluids- en trillingshinder zijn. Daarover is veel gesproken maar dorpsraad en de actiegroepen in Tricht hadden en hebben geen vertrouwen in de aanpak.
Bijvoorbeeld omdat de situatie van net na de aansluiting op de Betuwelijn in 2010 voor ProRail en het Ministerie als norm geldt voor het beoordelen van lawaai en met name trillingen, 'terwijl natuurlijk de peildatum moet liggen vóór de aansluiting op de Betuweroute!'.
Veel huizen in Tricht hebben schade door de langsdenderende treinen, aldus de Werkgroep Spoor Tricht in een recent onderzoek. Bovendien steekt het de Werkgroep dat de overlast alleen wordt gemeten 'in de 50 meter langs het spoor waar maar een paar huizen staan. Ook in Tricht-West is er overlast!'. En volgens de Werkgroep Spoor Tricht valt met ProRail niet te praten over voldoende geld voor afdoende maatregelen.
De nieuwe situatie in Tricht met de rondweg in rood en de twee 'onderdoorgangen' in de Nieuwsteeg en de Lingedijk.
Een ander pijnpunt is dat door het derde spoor het dorp, volgens de bezwaarmakers 'in tweeën wordt gesneden'. In de huidige situatie is dat feitelijk al het geval en moeten de inwoners via overwegen van de ene naar de andere kant van het dorp, maar het sentiment blijft, ook in de nieuwe situatie als de bestaande overwegen worden vervangen door twee onderdoorgangen (tunnels) voor voetgangers en autoverkeer.  Ter gelegenheid van het bezoek op 5 mei van verkeersminister Schultz stelde de Dorpsraad Tricht in een verklaring: 'Er is veel te doen in Tricht over de aanstaande plannen van Prorail om een 3e spoor door dit pittoreske Betuwse dorp aan te leggen. Deze plannen hebben verregaande gevolgen voor Tricht en worden met dubbele gevoelens ontvangen door de bewoners. Het dorp dreigt op verschillende manieren in tweeën uiteen te worden gedreven.'
Voor het vrachtverkeer, dat zoveel mogelijk uit het dorp geweerd zal worden, komt er een noordelijke rondweg met een tunnel onder het spoor.

Details volgen nog

Vrijdag worden meer details uit het akkoord bekendgemaakt, maar volgens B en W van Geldermalsen is het akkoord en nog geen van slikken of stikken en zijn niet alle maatregelen tot in detail uitgewerkt.   'Binnen aangegeven randvoorwaarden bestaat voor die uitwerking nog ruimte voor overleg met en inspraak van belangengroeperingen en inwoners', aldus b. & w. van Geldermalsen.
Het college voegt daar aan toe dat het zich realiseert dat niet iedereen in de gemeente (lees: Tricht) het met de plannen eens is. Maar indachtig de gekozen koers van constructief meedenken is het hoofdlijnenakkoord 'het meest optimale onderhandelingsrsultaat voor de gemeente en haar inwoners'.

Informatie en gemeenteraad

De details van het akkoord worden op 4 juni tijdens een informatiebijeenkomst - géén inspraakavond, aldus de gemeente - nader toegelicht. Vervolgens komt het hoofdlijnenakkoord op 16 juni in de commissie Grondgebied. Tijdens die vergadering kunnen inwoners inspreken.
De gemeenteraad neemt daarna op 1 juli een besluit over de inhoud van het hoofdlijnenakkoord. Het laatste woord is aan staatssecretaris Mansveld.