Nieuws

Weginspecteur veiliger door druk op knop; hoe werkt het?

ARNHEM - Automobilisten op onder meer de A1 en A28 in Gelderland worden sinds woensdag via navigatiesystemen en verkeers-apps gewaarschuwd voor ongelukken en wegafzettingen.
Volgens Rijkswaterstaat, die de proef doet, gebeurt dat met een druk op de knop. Maar hoe werkt het precies?
Weginspecteurs plaatsen hun voertuig diagonaal op een rijstrook of de vluchtstrook om een ongeval of pechgeval te beveiligen. Vervolgens verzenden ze via het mobiele telefoonnetwerk de locatiegegevens (GPS-coördinaten). Die worden daarna omgezet in verkeersinformatie, die weggebruikers die een afgesloten rijstrook naderen als waarschuwingssignaal op hun navigatiesysteem of verkeers-app ontvangen. 

Kuddegedrag

'De mensen die de info binnenkrijgen, verminderen daarna bijvoorbeeld hun snelheid. We hopen dat weggebruikers die het systeem niet hebben door kuddegedrag hierin meegaan', voegt projectleider Jaap Folkerts van Rijkswaterstaat daaraan toe.

21 weginspecteurs aangereden

Vorig jaar gebeurde het 21 keer dat een weginspecteur die bezig was een ongeval of een pechgeval te beveiligen, zelf werd aangereden. Hoe opvallend hun gele pick-ups ook zijn, onoplettende automobilisten worden er toch regelmatig door verrast. Rijkswaterstaat hoopt dat daar nu een einde aan komt.

Proef duurt drie maanden

Er doen tien weginspecteurs mee aan het experiment, dat in eerste instantie drie maanden gaat duren. Daarna wordt bekeken of het aantal ongevallen met weginspecteurs is afgenomen door het nieuwe waarschuwingssysteem. Op basis van die bevindingen wordt een besluit genomen over verdere uitrol.