Nieuws

Dagboek van een wanhopige pgb-houder

De familie Vierdag uit Doetinchem belde 18 uur om betalingsproblemen opgelost te krijgen bij de Sociale Verzekerings Bank.
DOETINCHEM - De familie Vierdag uit Doetinchem belde 18 uur om betalingsproblemen opgelost te krijgen bij de Sociale Verzekerings Bank.
Zonder resultaat. Zoon Ramon heeft een spierziekte en krijgt hiervoor zorg en begeleiding. De zorg zou betaald moeten worden door zorgkantoor VGZ en de begeleiding door de gemeente.
Maar de gemeente meldde vorige week dat het budget voor de rest van het jaar al bijna op is. De gemeente zou namelijk ook de zorgkosten betaald hebben die eigenlijk bij VGZ afgeschreven zouden moeten worden. En als het geld op is, zou dat betekenen dat hun zoon geen begeleidingshulp meer zou kunnen krijgen voor de rest van het jaar.
De familie Vierdag hield een dagboek bij wat er afgelopen week is gebeurd nadat Omroep Gelderland hun noodkreet publiceerde.

Woensdag 15 april: niets gehoord

Gemeente: niets van gehoord
VGZ:  niets van gehoord
SVB:  niets van gehoord

Donderdag 16 april: geen idee

Gemeente: heeft ons gebeld met een advies maar ook zoals de medewerkster het heeft gezegd kan het niet tot haar spijt. De gemeente-ambtenaar ziet grote problemen aankomen, maar weet ook niet hoe ze dit moet oplossen. Gemeente wil kopie van het geld dat SVB van het gemeentebudget heeft gehaald.
VGZ: heeft gebeld. Hoopt iets te kunnen gaan betekenen, maar weet dat niet zeker, gaat bellen met SVB
SVB: niets van gehoord

Vrijdag 17 april: niets gehoord

Gemeente: niets van gehoord
VGZ: niets van gehoord
SVB: niets van gehoord

Maandag 20 april : afgescheept

Gemeente: niets van gehoord
VGZ: niets van gehoord
SVB: Telefoon gehad van SVB.  Vertelt dat de contracten wederom niet goed waren, waarom niet? Deze hadden we namelijk samen met de SVB ingevuld. Dit vertelden wij, maar we werden afgescheept met de mening van de dame dat ze vernietigd werden. Geen verdere uitleg. Alleen dat de fouten die waren gemaakt door de SVB zouden worden verhaald op de zorgverleners.Vervolgens hebben wij een mail gestuurd naar de SVB en hierop nog geen respons gehad.

Dinsdag 21 april: probleem erkend

Gemeente: gemeenteambtenaar gesproken. Zij had de hele herzieningswet doorgespit. Wetartikelnummers gekregen waar we wat aan zouden kunnen hebben. Gemeente heeft meerdere mails gestuurd naar de SVB, maar nog geen antwoord ontvangen. Ze erkent nogmaals dat er een probleem is met betalingen als 1 persoon zowel zorg biedt als dezelfde persoon begeleidt. Na lang bellen was het haar gelukt om ons aan te melden bij het Rapid Response Team van de SVB. Binnen 48 uur zouden we gebeld worden.
SVB: Warempel, binnen twee uur worden we al gebeld. Er wordt aan nieuwe contracten gewerkt en morgen horen we hier meer van.

Woensdag 22 april: nieuwe contracten

SVB: belt meteen 's ochtends. Eindelijk iemand die verstand van zaken heeft. Contracten doorgenomen en de urenbriefjes van de afgelopen drie maanden waar het fout was gegaan.
Geld dat de gemeente Doetinchem te veel heeft betaald gaat de SVB weer terugstorten naar de gemeente. We krijgen nieuwe zorgovereenkomsten toegestuurd. Meteen ingevuld en hopen dat deze na 36 keer insturen wel worden goedgekeurd. Dan kan de SVB eindelijk het geld van de zorg terug gaan halen bij de VGZ.
We zijn nu een half jaar met de contracten bezig. Waarom moest dit nu zo lang duren? Voortaan gaan we de urenbriefjes per maand opsturen en dan zou het goed moeten komen.
Het probleem dat niet opgelost kan worden: onze zorgverleners moeten tot eind volgende maand wachten op hun salaris. Hoe moeten zij aan het begin van de maand de huur gaan betalen?