Nieuws

Massale opkomst voor herdenking Market Garden

ARNHEM - De belangstelling voor de 70e herdenking van Operatie Market Garden is dit jaar groter dan was verwacht. Het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem en Nijmegen merkt dat de musea en de horeca hiervan profiteren.
Voorzitter Jurriaan de Mol: 'Onze campagnes voor de herdenking hebben goed gewerkt.' Het valt De Mol ook op dat er veel jongeren komen. 'Het is een goede ontwikkeling dat ook jongeren interesse hebben in de herdenking. Want we moeten van het verleden leren.'
Ook de Stichting Airborne Herdenkingen merkt een toegenomen belangstelling voor de 70e herdenking van Market Garden. In de voorbereidingen had de stichting er rekening mee gehouden dat er maar 30 veteranen zouden komen, maar er zijn 85 veteranen geregistreerd. De veteranen nemen ook meer familieleden mee dan voorheen. Roger Beets van de Stichting Airborne Herdenkingen wijt de toegenomen belangstelling deels aan de wereldwijde aandacht voor de bevrijding van Europa na de Tweede Wereldoorlog, die begon met de herdenking deze zomer bij Normandië. 'En wellicht beseffen de veteranen die bijna allemaal ouder dan 90 zijn, dat dit de laatste lustrumherdenking kan zijn die ze meemaken', aldus Beets.

Airborne Museum boekt record

Het Airborne Museum in Oosterbeek vestigt dit jaar zelfs een record, er komen meer dan 100.000 bezoekers. Directeur Jan Hovers ziet dat er elke 5 jaar wel een toegenomen belangstelling is voor de herdenking, maar dit kroonjaar is dat meer dan voorheen. 'De afgelopen jaren nam het juist wat af, omdat betrokkenen overlijden. Maar nu beseffen ook bezoekers dat dit wellicht het laatste kroonjaar is dat er nog veteranen zijn.'
Volgens Hovers heeft de toegenomen aandacht ook te maken met een verbrede belangstelling. 'Sinds mei dit jaar besteden we in onze tentoonstelling Van Huis en Haard ook aandacht aan de gewone bevolking die werd geëvacueerd. Die mensen hebben 70 jaar lang hun mond gehouden maar nu is er ook aandacht voor dat aspect.'