Nieuws

Kamer buigt zich over 112-problemen

DEN HAAG - In Den Haag was woensdagmiddag een hoorzitting in de Tweede Kamer over problemen met het bellen van alarmnummer 112.Dinsdag overhandigde Omroep Gelderland, samen met drie andere regionale omroepen, ruim 1000 meldingen van klachten over de bereikbaarheid van 112.
Die kwamen binnen nadat Omroep Gelderland een meldpunt instelde. Naar aanleiding van de vele klachten wil het CDA dat er een onderzoek komt naar 100% mobiele dekking.
Sprekers tijdens de hoorzitting: Marga Bult, artiest en gedupeerde; Engelina van Steenbrugge, belangenbehartiger uit Gameren; Willem Saris, wijkagent Winterswijk buitengebied; dhr. Van Loosbroek, landelijke meldkamers; burgemeester Snijders van Hardenberg; burgemeester Cazemier van Dinkelland; dhr. Farwerck, lid van Raad van Bestuur KPN; dhr. Odenhoven, Vodafone en dhr. Rood, specialist mobiele netwerken.
En Kamerleden: (voorzitter) Verheijen, VVD; Kooiman, SP; Mulder, CDA; De Liefde, VVD; Wolbert, PvdA; Oosenbrug, PvdA.

Liveblog (gesloten):

16.00 de hoorzitting is afgelopen, we sluiten het liveblog
15.59 Vraag Agnes Mulder, CDA: is 4G de oplossing voor de slechte bereikbaarheid?
Antwoord Odenhoven, Vodafone: datagebruik explodeert, daar ligt de focus, dus bij 4G. Past bij huidig internetgebruik. We willen echter ook het aantal masten voor spraak (de oudere netwerken, red.)  uitbreiden. We kunnen niet heel Nederland volzetten met lelijke zendmasten; in natuurgebieden lopen we daar tegen grenzen aan. Antwoord Farwerck, KPN: we hebben ervoor gekozen om alle netwerken te verbeteren, dus ook de oudere. Elk wit vlekje, ook al is het een speldenknop, hebben we in beeld. Daarnaast gaan we nieuwe technieken inzetten. We zijn nog niet klaar, nu maatwerk.
Vraag van De Liefde, VVD: Wat kost een mast? Antwoord Oldenhoven, Vodafone: gemiddeld kost een mast 1,5 ton. Maar de kosten kunnen in lastige gebieden oplopen tot een half miljoen. Antwoord Farwerck, KPN: elke nieuwe plek is nu maatwerk. We gebruiken liefst zoveel mogelijk hoge, grote opstelpunten. We zijn in onderhandeling met Staatsbeheer en Defensie of we hun terrein kunnen huren of gebruiken. Idem dito met opstelpunten van C2000.
Kooiman, SP: Gaat marktbelang boven levens?
Astrid Oosenbrug, PvdA: is de bereikbaarheid binnenshuis niet minder dan 99, zoveel procent. Ik hoor over kastjes van Vodafone voor 85 euro. Kunnen die niet goedkoper? Kunnen andere providers die niet aanbieden?
Wolbert, PvdA: hebben Duitsers ook last van slechte bereikbaarheid? Antwoord Oldenhoven, Vodafone: elders vinden ze de bereikbaarheid in Nederland goed. Daar kennen ze namelijk problemen vanwege bijvoorbeeld heuvels. Antwoord Farwerck, KPN; we hebben in de Belgische grensstreek een oplossing met een partner. We moeten praten met E-Plus en Deutsche Telekom wat daar mogelijk is. Antwoord onafhankelijk specialist Rood: problematiek speelt in Engeland net zo hard. Premier Cameron heeft zich daar recent druk over gemaakt. Het is, net als hier, een geldkwestie.
15.35 Cazemier, burgemeester Dinkelland: Gebieden waar de mobiele dekking slecht is, hebben ook lange aanrijtijden. Vaak worden de 15 minuten niet gehaald. Daarom is het belangrijk om aan de voorkant, als mensen 112 bellen, minuten zelfs seconden te winnen. Wie gaat de kosten dragen voor het afronden van de mobiele dekking? Ik denk aan een overheidsfonds.
15.32 Snijders, burgemeester Hardenberg/Twente: Veel witte vlekken in onze gemeente. Wonder dat er niet meer incidenten gebeuren. We willen burgernetwerken inschakelen, net als AED-vrijwilligers. Dan is de slechte bereikbaarheid een punt.
Door toerisme veel bezoekers in onze gemeente. In attractiepark of tijdens festival kunnen die geen fotootje doorsturen. Op bepaalde dagen worden veel data tegelijk doorgestuurd. Doet zich bijvoorbeeld voor in Slagharen. Bewoners hebben daar last van, en de bereikbaarheid was al minimaal. 2 incidenten de afgelopen jaren, één iemand overleden want niet op tijd gereanimeerd.
We hadden na veel gedoe een plek en een vergunning, toen liet KPN ons weten dat die locatie geen prioriteit had, omdat 4G prioriteit kreeg. Gas, water, licht en riolering zijn nu vanzelfsprekende nutsvoorziening. Daar hoort mobiele bereikbaarheid bij.
15.26 Farwerck, topman KPN: Alle klanten in Nederland zijn voor ons even belangrijk. We zijn druk met 112-probleem. Nu is het bereik 99,2 procent. Dat is internationaal gezien hoog. Die 0,8 procent verdeeld over heel Nederland zonder dekking.
Hij onderscheidt paar soorten witte vlekken:
* dunbevolkte gebieden, natuurgebieden.
* grensgebieden. Daar mogen we de masten niet voluit zetten. Anders storing over de grens
 * plekken waar het lastig is om vergunning te krijgen, vanwege lastige eigenaren of omwonenden, Kan 2 tot 7 jaar duren
* gebieden die technisch lastig af te dekken zijn in verband met hoogbouw, begroeiing, folie op de ramen van panden
Problemen zijn niet van de ene dag op de andere opgelost. 100 procent dekking technisch lastig te realiseren. We zetten er alles op alles om het te verbeteren:
* nieuwe technieken, bijvoorbeeld in de Bommelerwaard
* betere samenwerking met gemeenten en bewoners

15.20 Odenhoven, directeur commerciële zaken Vodafone: blij dat er TNO-onderzoek plaatsvindt naar problematiek. Vodafone is in gesprek met ministeries en andere providers over dit onderwerp. Het verhaal van gedupeerde klanten is buitengewoon schokkend. Er spelen nu eenmaal technische zaken, afspraken met buurlanden, vergunningen en procedures. We zijn bezig met investeringsprogramma. Voor 1 september willen we 4G uitrollen.
Er zijn 650 nieuwe masten in de planning. 2 in Dinkelland, 2 in Winterswijk. Natuurgebieden grote uitdaging: grote masten, graafwerk nodig. Suggesties: we hopen dat lokale overheden soepeler worden met vergunningen. Duurt nu 12 tot 18 maanden.
Rood, specialist mobiele netwerken: 90 procent van telefoontjes naar 112 komt via mobiel. Reken niet te hard op je mobiel bij 112. Bij een vlammenzee gaat je mobiele dekking bijvoorbeeld omlaag door natuurverschijnselen als deeltjes in de lucht en trillingen, vergelijkbaar met een 'fata morgana'. 100 procent dekking kost de providers geld. Dat is duur. Als je dit wilt afdwingen, betekent het dat kleine providers niet kunnen meedoen.
Er is nooit onderzoek gedaan naar de opbrengsten van beter bereik, de nadruk ligt alleen op de kosten. Maar hoeveel efficiënter kan de politie werken, hoeveel sterfgevallen worden erdoor voorkomen? Particulieren kunnen zelf ook iets doen: gsm-repeater aanschaffen of zogeheten vendor-cellen (kastje van tientallen euro's, wel breedband voor nodig, red.).
15.00 Kooiman, SP: Wat doet de politie in gebieden met slechte bereikbaarheid en lange aanrijtijden? Antwoord Van Loosbroek, landelijke meldkamers: Collega's stellen zich in op lange aanrijtijd. Als ze weten dat de bereikbaarheid slecht is, gaan ze met meer mensen op pad. Bijvoorbeeld niet met twee, maar met vier.
Van Steenbrugge: in de Bommelerwaard 1 ambulance voor het hele gebied, 1 politieauto in het weekend. Afsluiting wijkagent Saris: corsowagen in dorpsfeest Het Woold had opschrift: wat een gezeik, weer geen bereik.
14.49 Vraag van Mulder, CDA: als een Nederlandse provider een oproep niet oppikt, gaat deze eventueel door naar de hulpdiensten over de grens. Hoe werkt dat? Antwoord Van Loosbroek, landelijke meldkamers: veiligheidsregio's in grensgebied hebben afspraken met collega's over de grens. Melding die verkeerd terechtkomt, gaat naar de collega in het buitenland.
De Liefde, VVD: Neemt het gemeentelijk bestuur de problematiek serieus? Antwoord wijkagent Saris: Burgemeester is voortrekker en spreekbuis voor problematiek. Antwoord Van Steenbrugge: als raadslid (8 jaar) druk mee bezig geweest. B&W schoten het in eerste instantie af, toen enquête gestart en plekken geïnventariseerd. Eindelijk hadden we een plek voor een mast, afgeschoten door welstand. Daarna heeft de burgemeester zich er persoonlijk voor ingezet. Jammer dat de gemeente in zo'n geval niet in gesprek gaat met klagenden. Andere gevallen van welstandsadvies legt de gemeente wel naast zich neer. Het is een taak van de overheid, die verwacht dat wij bereikbaar zijn bijvoorbeeld voor NL-Alert
14.43 Vraag Marga Bult: is het mogelijk steunzenders te plaatsen, bijvoorbeeld in kerktoren waar dat niet zichtbaar is? Valt niet op en is goedkoper.
Wolbert, PvdA: Kom uit Twente, weet tot op de kruising nauwkeuring waar de telefoon het wel of niet doet. Wat heeft de veiligheidsregio bedacht om aan dit probleem iets te doen? Hebben andere grensregio's wel een oplossing? Antwoord Van Loosbroek: wij kennen de signalen van onbereikbaarheid uit de media en van collega's. 3 miljoen meldingen jaarlijks bij 112, 1 miljoen doorgezet naar meldkamers. Afgelopen jaar beperkte klachten, we krijgen er nauwelijks zicht op.
Vraag van Engelina van Steenbrugge: Geregeld in de Bommelerwaard 112 gebeld, mobieltje valt dood. Na een minuut word je teruggebeld door de meldkamer. Hoe kan dat? Antwoord Van Loosbroek: als nummer bekend, belt de 112-centrale terug. Mensen bellen immers niet voor niets 112.
14.38 Vragen van de Kamerleden:
Agnes Mulder CDA: op vragen van ons antwoordde Opstelten: gebruik maar vaste lijn als mobiel niet werkt. Waarom werkt dat niet als alternatief. Antwoord wijkagent Saris: mijn wijk is 131 vierkante kilometer. De bebouwing van de stad Amsterdam qua grootte. Daar staan niet zoveel huizen, dus het is zoeken naar een woning. Zeker in een natuurgebied. Antwoord Engelina van Steenbrugge: Meeste ongelukken gebeuren buitenshuis. Op weg hiernaartoe ongeluk op de Bommelsebrug. Dan wil je bellen dat je later komt. Vaste lijn dan niet bereikbaar, telefooncellen zijn er niet meer. Die weer invoeren? Antwoord Bult: Iedereen heeft toch tegenwoordig een mobiel? Moet Twente met vaste telefonie dan tien jaar terug in de tijd. Aanhouden vaste telefoon kost geld. Bovendien: boerderijen staan soms kilometer bij elkaar vandaan.
De Liefde, VVD: providers hebben getracht extra masten te plaatsen, dat stuitte op verzet wijk of belangenorganisatie. Dat horen wij. Hoe moet je dat afwegen. Antwoord Engelina van Steenbrugge: Welstandscommisie zegt soms dat een mast ergens niet mag. Lelijke mast is geen argument als je het afweegt tegen veiligheid. Bereikbaarheid is bijvoorbeeld belangrijk nu ouderen steeds vaker thuis moeten blijven wonen
Kooiman, SP heeft nachtdienst meegedraaid met Saris. Waarom is mobiel bereik belangrijk voor hulpdiensten zelf? Svp voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Hebben de meldkamers trouwens zelf acties ondernemen? Antwoord wijkagent Saris: bij een incident willen we overleggen met collega's die onderweg zijn. Aanrijtijden van een uur zijn gewoon. Tussentijds overleg met arts die lijkschouwing moet doen bijvoorbeeld, versnelt de procedure. GGD-arts niet met C2000 bereikbaar.
14.22 Marga Bult, artiest en gedupeerde: mobiele onbereikbaarheid lijkt geen maatschappelijk probleem. Statistisch verwaarloosbaar ongemakje, kan uitgroeien tot levensbedreigende en beangstigende ervaring. Maart dit jaar alarmnummer 112 niet bereikbaar toen boerderij van mijn ouders in brand stond. Uiteindelijk opgetrommelde hulpverleners konden ook niet mobiel bellen. De dood van 16 paarden ternauwernood kunnen voorkomen.
Probleem is veel groter dan gedacht. Oplossing om over te gaan op vaste telefonie is niet meer van deze tijd.Honderden meldingen binnengekregen. Voorbeelden.
* Oude dame met scootmobiel krijgt panne. Alleen in steegje.
* Blinde man van trap gevallen, moet zich naar telefoon slepen. Wond wordt ernstiger.
Nederland moet 100 procent dekking krijgen, overheid moet initiatieven nemen en er geld in steken. Gebruik daarvoor het geld dat is opgehaald bij de verkoop van frequenties.
Hulpverleners hebben goed contact via C2000, maar de hulpvragenden hebben dat niet.
100 procent bereikbaarheid is basisrecht
14.16 Engelina van Steenbrugge, uit Gameren: niet bereikbaar zakelijk en privé. 112 niet kunnen bellen geeft onveilig gevoel. Servicemonteur niet te bereiken. dan zit je het weekend met koud water. Bedrijven lopen orders mis. Huisarts wil overleggen met ziekenhuis, maar krijgt geen verbinding. AED-vrijwilligers krijgen oproep voor reanimatie niet binnen.
14.15 Willem Saris, wijkagent Winterswijk buitengebied: daar zitten 300 bedrijven, 36 campings, 100.000 toeristische overnachtingen. Als hulpverlener heb ik last van onvoldoende dekking. Noemt voorbeelden:
* Jager mist zijn maat, gaat hem zoeken. Vindt hem in het bos, waarschijnlijk overleden. Moet hem alleen laten om te bellen.
*Boer ziet tractor gestolen worden, wil waarschuwen. Belt 112, maar komt terecht bij Feuerwehr.
Wij kunnen geen kentekens natrekken, gegevens over personen navragen. Lukt dus niet met bestrijden van mobiel banditisme.
Burger belt, vaste telefoonlijn is kapot. Wat nu. Reparatie versneld uitgevoerd.
Het is hier niet gewoon dat je elkaar mobiel kunt bereiken.
14.09 Voorzitter Verheijen trapt af. 'Vandaag horen we de verhalen van gedupeerden. We zijn als politici in afwachting van rapport. Op 17 december een debat met de ministers van EZ en Jusititie in de Tweede Kamer. Lijkt ver weg, maar is voor politici dichtbij.'
14.05 Er zijn zoveel mensen naar de hoorzitting gekomen dat de Groen van Prinstererzaal in het Tweede Kamergebouw te klein is. Een deel van de mensen die met de bus uit Woold en Dinkelland zijn gekomen, moeten naar een meeluisterzaal, de Aletta Jacobszaal.