Nieuws
Kamer buigt zich over 112-problemen
DEN HAAG - In Den Haag was woensdagmiddag een hoorzitting in de Tweede Kamer over problemen met het bellen van alarmnummer 112.Dinsdag overhandigde Omroep Gelderland, samen met drie andere regionale omroepen, ruim 1000 meldingen van klachten over de bereikbaarheid van 112.
Die kwamen binnen nadat Omroep Gelderland een meldpunt instelde. Naar
aanleiding van de vele klachten wil het CDA dat er een onderzoek komt
naar 100% mobiele dekking.
Sprekers tijdens de hoorzitting: Marga Bult, artiest en gedupeerde; Engelina van Steenbrugge, belangenbehartiger uit Gameren; Willem Saris, wijkagent Winterswijk buitengebied; dhr. Van Loosbroek, landelijke meldkamers; burgemeester Snijders van Hardenberg; burgemeester Cazemier van Dinkelland; dhr. Farwerck, lid van Raad van Bestuur KPN; dhr. Odenhoven, Vodafone en dhr. Rood, specialist mobiele netwerken.
En Kamerleden: (voorzitter) Verheijen, VVD; Kooiman, SP; Mulder, CDA; De Liefde, VVD; Wolbert, PvdA; Oosenbrug, PvdA.
Liveblog (gesloten):
16.00 de hoorzitting is afgelopen, we sluiten het liveblog
15.59 Vraag Agnes Mulder, CDA: is 4G de oplossing voor de slechte bereikbaarheid?
Antwoord Odenhoven, Vodafone: datagebruik explodeert, daar ligt de focus, dus bij 4G. Past bij huidig internetgebruik. We willen echter ook het aantal masten voor spraak (de oudere netwerken, red.) uitbreiden. We kunnen niet heel Nederland volzetten met lelijke zendmasten; in natuurgebieden lopen we daar tegen grenzen aan. Antwoord Farwerck, KPN: we hebben ervoor gekozen om alle netwerken te verbeteren, dus ook de oudere. Elk wit vlekje, ook al is het een speldenknop, hebben we in beeld. Daarnaast gaan we nieuwe technieken inzetten. We zijn nog niet klaar, nu maatwerk.
Vraag van De Liefde, VVD: Wat kost een mast? Antwoord Oldenhoven, Vodafone: gemiddeld kost een mast 1,5 ton. Maar de kosten kunnen in lastige gebieden oplopen tot een half miljoen. Antwoord Farwerck, KPN: elke nieuwe plek is nu maatwerk. We gebruiken liefst zoveel mogelijk hoge, grote opstelpunten. We zijn in onderhandeling met Staatsbeheer en Defensie of we hun terrein kunnen huren of gebruiken. Idem dito met opstelpunten van C2000.
Kooiman, SP: Gaat marktbelang boven levens?
Astrid Oosenbrug, PvdA: is de bereikbaarheid binnenshuis niet minder dan 99, zoveel procent. Ik hoor over kastjes van Vodafone voor 85 euro. Kunnen die niet goedkoper? Kunnen andere providers die niet aanbieden?
Wolbert, PvdA: hebben Duitsers ook last van slechte bereikbaarheid? Antwoord Oldenhoven, Vodafone: elders vinden ze de bereikbaarheid in Nederland goed. Daar kennen ze namelijk problemen vanwege bijvoorbeeld heuvels. Antwoord Farwerck, KPN; we hebben in de Belgische grensstreek een oplossing met een partner. We moeten praten met E-Plus en Deutsche Telekom wat daar mogelijk is. Antwoord onafhankelijk specialist Rood: problematiek speelt in Engeland net zo hard. Premier Cameron heeft zich daar recent druk over gemaakt. Het is, net als hier, een geldkwestie.
15.35 Cazemier,
burgemeester Dinkelland: Gebieden
waar de mobiele dekking slecht is, hebben ook lange aanrijtijden. Vaak worden
de 15 minuten niet gehaald. Daarom is het belangrijk om aan de voorkant, als
mensen 112 bellen, minuten zelfs seconden te winnen. Wie
gaat de kosten dragen voor het afronden van de mobiele dekking? Ik denk aan een
overheidsfonds.
15.32 Snijders,
burgemeester Hardenberg/Twente: Veel
witte vlekken in onze gemeente. Wonder dat er niet meer incidenten gebeuren. We
willen burgernetwerken inschakelen, net als AED-vrijwilligers. Dan is de
slechte bereikbaarheid een punt.
Door
toerisme veel bezoekers in onze gemeente. In attractiepark of tijdens festival
kunnen die geen fotootje doorsturen. Op bepaalde dagen worden veel data
tegelijk doorgestuurd. Doet zich bijvoorbeeld voor in Slagharen. Bewoners
hebben daar last van, en de bereikbaarheid was al minimaal. 2 incidenten de
afgelopen jaren, één iemand overleden want niet op tijd gereanimeerd.
We
hadden na veel gedoe een plek en een vergunning, toen liet KPN ons weten dat
die locatie geen prioriteit had, omdat 4G prioriteit kreeg. Gas,
water, licht en riolering zijn nu vanzelfsprekende nutsvoorziening. Daar hoort
mobiele bereikbaarheid bij.
15.26 Farwerck,
topman KPN: Alle
klanten in Nederland zijn voor ons even belangrijk. We zijn druk met
112-probleem. Nu
is het bereik 99,2 procent. Dat is internationaal gezien hoog. Die 0,8
procent verdeeld over heel Nederland zonder dekking.
Hij
onderscheidt paar soorten witte vlekken:
* dunbevolkte
gebieden, natuurgebieden.
* grensgebieden. Daar mogen we de masten niet voluit zetten. Anders storing over de grens
* plekken
waar het lastig is om vergunning te krijgen, vanwege lastige eigenaren of
omwonenden, Kan 2 tot 7 jaar duren
* gebieden
die technisch lastig af te dekken zijn in verband met hoogbouw, begroeiing, folie op de
ramen van panden
Problemen
zijn niet van de ene dag op de andere opgelost. 100 procent dekking technisch lastig
te realiseren. We zetten er alles op alles om het te verbeteren:
* nieuwe
technieken, bijvoorbeeld in de Bommelerwaard
* betere
samenwerking met gemeenten en bewoners
15.20 Odenhoven,
directeur commerciële zaken Vodafone: blij
dat er TNO-onderzoek plaatsvindt naar problematiek. Vodafone is in gesprek met
ministeries en andere providers over dit onderwerp. Het verhaal
van gedupeerde klanten is buitengewoon schokkend. Er
spelen nu eenmaal technische zaken, afspraken met buurlanden, vergunningen en
procedures. We zijn bezig
met investeringsprogramma. Voor 1 september willen we 4G uitrollen.
Er zijn 650
nieuwe masten in de planning. 2 in Dinkelland, 2 in Winterswijk. Natuurgebieden
grote uitdaging: grote masten, graafwerk nodig. Suggesties:
we hopen dat lokale overheden soepeler worden met vergunningen. Duurt nu 12 tot
18 maanden.
Rood,
specialist mobiele netwerken: 90
procent van telefoontjes naar 112 komt via mobiel. Reken
niet te hard op je mobiel bij 112. Bij een vlammenzee gaat je mobiele dekking
bijvoorbeeld omlaag door natuurverschijnselen als deeltjes in de lucht en
trillingen, vergelijkbaar met een 'fata morgana'. 100
procent dekking kost de providers geld. Dat is duur. Als je dit wilt afdwingen,
betekent het dat kleine providers niet kunnen meedoen.
Er
is nooit onderzoek gedaan naar de opbrengsten van beter bereik, de nadruk ligt
alleen op de kosten. Maar hoeveel efficiënter kan de politie werken,
hoeveel sterfgevallen worden erdoor voorkomen? Particulieren
kunnen zelf ook iets doen: gsm-repeater aanschaffen of
zogeheten vendor-cellen (kastje van tientallen euro's,
wel breedband voor nodig, red.).
15.00 Kooiman,
SP: Wat
doet de politie in gebieden met slechte bereikbaarheid en lange aanrijtijden? Antwoord Van
Loosbroek, landelijke meldkamers: Collega's
stellen zich in op lange aanrijtijd. Als ze weten dat de bereikbaarheid slecht
is, gaan ze met meer mensen op pad. Bijvoorbeeld niet met twee, maar met vier.
Van
Steenbrugge: in
de Bommelerwaard 1 ambulance voor het hele gebied, 1 politieauto in het weekend. Afsluiting
wijkagent Saris: corsowagen
in dorpsfeest Het Woold had opschrift: wat een gezeik, weer geen bereik.
14.49 Vraag
van Mulder, CDA: als
een Nederlandse provider een oproep niet oppikt, gaat deze eventueel door naar de
hulpdiensten over de grens. Hoe werkt dat? Antwoord
Van Loosbroek, landelijke meldkamers: veiligheidsregio's in grensgebied hebben afspraken met collega's
over de grens. Melding die verkeerd terechtkomt, gaat naar de collega in het
buitenland.
De
Liefde, VVD: Neemt
het gemeentelijk bestuur de problematiek serieus? Antwoord
wijkagent Saris: Burgemeester
is voortrekker en spreekbuis voor problematiek. Antwoord
Van Steenbrugge: als
raadslid (8 jaar) druk mee bezig geweest. B&W schoten het in eerste
instantie af, toen enquête gestart en plekken geïnventariseerd. Eindelijk
hadden we een plek voor een mast, afgeschoten door welstand. Daarna heeft de burgemeester
zich er persoonlijk voor ingezet. Jammer dat de gemeente in zo'n geval niet in
gesprek gaat met klagenden. Andere gevallen van welstandsadvies legt de
gemeente wel naast zich neer. Het
is een taak van de overheid, die verwacht dat wij bereikbaar zijn bijvoorbeeld voor NL-Alert
14.43 Vraag Marga Bult: is
het mogelijk steunzenders te plaatsen, bijvoorbeeld in kerktoren waar dat niet
zichtbaar is? Valt niet op en is goedkoper.
Wolbert,
PvdA: Kom
uit Twente, weet tot op de kruising nauwkeuring waar de telefoon het wel of
niet doet. Wat heeft de veiligheidsregio bedacht om aan dit probleem iets te
doen? Hebben andere grensregio's wel een oplossing? Antwoord
Van Loosbroek: wij kennen de signalen van onbereikbaarheid uit de media en van
collega's. 3
miljoen meldingen jaarlijks bij 112, 1 miljoen doorgezet naar meldkamers. Afgelopen
jaar beperkte klachten, we krijgen er nauwelijks zicht op.
Vraag
van Engelina van Steenbrugge: Geregeld
in de Bommelerwaard 112 gebeld, mobieltje valt dood. Na een minuut word je
teruggebeld door de meldkamer. Hoe kan dat? Antwoord
Van Loosbroek: als nummer bekend, belt de 112-centrale terug. Mensen bellen
immers niet voor niets 112.
14.38 Vragen
van de Kamerleden:
Agnes
Mulder CDA: op
vragen van ons antwoordde Opstelten: gebruik maar vaste lijn als mobiel niet
werkt. Waarom
werkt dat niet als alternatief. Antwoord
wijkagent Saris: mijn
wijk is 131 vierkante kilometer. De bebouwing van de stad Amsterdam qua
grootte. Daar staan niet zoveel huizen, dus het is zoeken naar een woning. Zeker in
een natuurgebied. Antwoord
Engelina van Steenbrugge: Meeste
ongelukken gebeuren buitenshuis. Op weg hiernaartoe ongeluk op de Bommelsebrug. Dan wil je bellen dat je later komt. Vaste lijn dan niet bereikbaar,
telefooncellen zijn er niet meer. Die weer invoeren? Antwoord
Bult: Iedereen
heeft toch tegenwoordig een mobiel? Moet Twente met vaste telefonie dan tien
jaar terug in de tijd. Aanhouden vaste telefoon kost geld. Bovendien:
boerderijen staan soms kilometer bij elkaar vandaan.
De
Liefde, VVD: providers
hebben getracht extra masten te plaatsen, dat stuitte op verzet wijk of
belangenorganisatie. Dat horen wij. Hoe moet je dat afwegen. Antwoord Engelina van Steenbrugge:
Welstandscommisie zegt soms dat een mast ergens niet mag. Lelijke mast is geen
argument als je het afweegt tegen veiligheid. Bereikbaarheid is bijvoorbeeld belangrijk nu
ouderen steeds vaker thuis moeten blijven wonen
Kooiman, SP heeft
nachtdienst meegedraaid met Saris. Waarom is mobiel bereik belangrijk voor
hulpdiensten zelf? Svp voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Hebben de
meldkamers trouwens zelf acties ondernemen? Antwoord
wijkagent Saris: bij een incident willen we overleggen met collega's die onderweg zijn. Aanrijtijden van een uur zijn gewoon. Tussentijds overleg met arts die
lijkschouwing moet doen bijvoorbeeld, versnelt de procedure. GGD-arts niet met C2000
bereikbaar.
14.22 Marga
Bult, artiest en gedupeerde: mobiele
onbereikbaarheid lijkt geen maatschappelijk probleem. Statistisch
verwaarloosbaar ongemakje, kan uitgroeien tot levensbedreigende en
beangstigende ervaring. Maart
dit jaar alarmnummer 112 niet bereikbaar toen boerderij van mijn ouders in
brand stond. Uiteindelijk opgetrommelde hulpverleners konden ook niet mobiel
bellen. De dood
van 16 paarden ternauwernood kunnen voorkomen.
Probleem
is veel groter dan gedacht. Oplossing om over te gaan op vaste telefonie is
niet meer van deze tijd.Honderden
meldingen binnengekregen. Voorbeelden.
* Oude
dame met scootmobiel krijgt panne. Alleen in steegje.
* Blinde
man van trap gevallen, moet zich naar telefoon slepen. Wond wordt ernstiger.
Nederland
moet 100 procent dekking krijgen, overheid moet initiatieven nemen en er geld in
steken. Gebruik daarvoor het geld dat is opgehaald bij de verkoop van
frequenties.
Hulpverleners
hebben goed contact via C2000, maar de hulpvragenden hebben dat niet.
100
procent bereikbaarheid is basisrecht
14.16 Engelina
van Steenbrugge, uit Gameren: niet
bereikbaar zakelijk en privé. 112
niet kunnen bellen geeft onveilig gevoel. Servicemonteur
niet te bereiken. dan zit je het weekend met koud water. Bedrijven
lopen orders mis. Huisarts
wil overleggen met ziekenhuis, maar krijgt geen verbinding. AED-vrijwilligers
krijgen oproep voor reanimatie niet binnen.
14.15 Willem
Saris, wijkagent Winterswijk buitengebied: daar
zitten 300 bedrijven, 36 campings, 100.000 toeristische overnachtingen. Als
hulpverlener heb ik last van onvoldoende dekking. Noemt
voorbeelden:
* Jager
mist zijn maat, gaat hem zoeken. Vindt hem in het bos, waarschijnlijk overleden. Moet
hem alleen laten om te bellen.
*Boer
ziet tractor gestolen worden, wil waarschuwen. Belt 112, maar komt terecht bij
Feuerwehr.
Wij
kunnen geen kentekens natrekken, gegevens over personen navragen. Lukt dus niet
met bestrijden van mobiel banditisme.
Burger
belt, vaste telefoonlijn is kapot. Wat nu. Reparatie versneld uitgevoerd.
Het
is hier niet gewoon dat je elkaar mobiel kunt bereiken.
14.09 Voorzitter Verheijen
trapt af. 'Vandaag horen we de verhalen van gedupeerden. We zijn als politici in
afwachting van rapport. Op 17 december een debat met de ministers van EZ
en Jusititie in de Tweede Kamer. Lijkt ver weg, maar is voor politici dichtbij.'
14.05 Er
zijn zoveel mensen naar de hoorzitting gekomen dat de Groen van
Prinstererzaal in het Tweede Kamergebouw te klein is. Een deel van de mensen
die met de bus uit Woold en Dinkelland zijn gekomen, moeten naar een
meeluisterzaal, de Aletta Jacobszaal.